메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
두송이 (부곡고등학교) 최인철 (고려대학교)
저널정보
한국영어평가학회 영어평가 영어평가 제15권 제2호
발행연도
2020.1
수록면
119 - 147 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The KCSAT(Korean College Scholastic Ability Test) has consisted of LC(Listening Comprehension) and RC(Reading Comprehension) since its introduction in 1994. Therefore, it is necessary to compare the difficulty level of LC and RC to evaluate the KCSAT validity. To achieve this goal, the current study examined the difficulty differences between LC and RC of the KCSAT and mock KCSAT English tests collected from 2015 to 2019 in terms of six different variables. Additionally, the speech rate analysis, experiments on percentages of LC and RC correct answers with high school senior subjects, and the questionnaire surveys of high school seniors and Korean English teachers were conducted. The overall findings revealed that the difficulty of RC was far higher than that of LC from every aspect. The findings suggest that new test items should be developed based on the national curriculum with Speaking and Writing skills directly tested. Not only the consistency between the national curriculum and the KCSAT but the increase of LC speech delivery to the average speech rate are required. Above all things, the LC difficulty increase by raising CALP in LC should be applied to enhance the LC validity.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0