메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Sorin Huh (The Pennsylvania State University)
저널정보
서울대학교 언어교육원 어학연구 어학연구 제51권 제3호
발행연도
2015.12
수록면
845 - 868 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The current study examines whether L2 development patterns of Korean relative clauses (RCs) are in accordance with the natural acquisition order observed in L1 children and the RC acquisition order predicted by the Noun Phrase Accessibility Hierarchy (NPAH, Keenan & Comrie, 1977). The study used CHILDES to analyze a learner corpus containing task-based interactions between 38 adult KSL/KFL learners and a native speaker interlocutor. A total of 1,731 oral productions of Korean RCs were identified in the corpus. The findings suggest that, unlike L1 children acquiring Korean in natural settings, adult L2 learners produce head-external RCs from the beginning rather than going through headless or head-internal RC stages, which is in line with the instructional order for Korean RCs in L2 classrooms. In addition, among the head-external RCs, the learners produced subject RCs more frequently and accurately than direct object RCs, and direct object RCs more frequently than oblique RCs, confirming the NPAH.

목차

1. Introduction
2. Literature Review
3. Methods
4. Results
5. Discussion
6. Conclusion & Implications
References

참고문헌 (39)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-701-002252407