메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이세연 (한양대학교)
저널정보
수선사학회 사림 사림 제57호
발행연도
2016.1
수록면
365 - 395 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper analyze the political context of the war dead rituals for enemy, held by Aizu, the loser of the Boshin war in 1917, 1937 and 1957. The war dead rituals for enemy, held during the period from 1917 to 1957, were inseparable with historical recognition of the Aizu people on the Boshin war. Historical recognition, considering the overthrow of the shogunate and the support of the shogunate is compatible, paved the way that all the war dead, killed in the Boshin war can be positioned as patriot. This structure on the rituals functioned as basso ostinato since 1917. But, the core of this structure changed before and after the 1945. In the ritual of 1917 and 1937, the Emperor accounted for absolute position. However, the Emperor, as a word of modern Japan could not get over the wall of 1945. Instead, the catchphrase of homeland reconstruction and ethnic prosperity became embossing. On the other hand, the Bushido discourse of Aizu people was defined as another foundation that supports the war dead ritual for enemy. Byakkotai regained their original face, namely teenage boy soldier who gave their allegiance to the Aizu lord since 1945. As a result, the modern scheme of <Byakkotai = Bushido = Aizu spirit> was passible in the ritual of 1957.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0