메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
James O'Sullivan (동국대학교)
저널정보
한국영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제62권 제4호
발행연도
2016.1
수록면
509 - 526 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This essay begins with Franco Morreti’s comment that the ideology underpinning the Bildungsroman constitutes “an escape from freedom.” It then applies this problem to Cormac McCarthy’s late-modernist novel Suttree (1979). Suttree takes the form of the Kunstlerroman , a variant of the Bildungsroman , and tells the story of Cornelius Suttree, a disaffected drifter, with artistic leanings, living on a houseboat in Knoxville, Tennessee in the late forties, early nineteen fifties. The aim is to trace the various existentialist themes in Suttree as a way of understanding McCarthy’s late-modernist response to a post-war America that has no place for the artist-dreamer, the typical hero of the classic Kuntstlerroman . In dialectical terms, the images of pollution and waste that accrue in the novel can be interpreted as metaphorical stages of transformation that aid the hero’s ‘escape to freedom.’ During the course of the novel, McCarthy pits various existentialisms, mainly of the religious and Sartrean kind, against each other as a way of highlighting the choices on offer for this besieged artist. The late-modernist Kuntstlerroman can only offer a fragmented transfiguration. Therefore, in the refusebeatnik figure of Cornelius Suttree we see a new Kunstler -figure emerging: an artist bricoleur piecing together a new mosaic out of a decaying and shattered social order.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0