본 글은 무왕대 조영된 것으로 비정되는 주요 건축물의 현황과 관련기록, 당시의 정국변화 등을 통해 대규모 건축물의 조영과 정치적 변동 관계를 검토한 것이다. 무왕대 조영된 것으로 확인되는 중요 건축물로는 익산지역에 왕궁성, 제석사, 미륵사, 그리고 부여지역에 중수된 궁궐, 왕흥사와 궁남지가 확인된다. 왕궁성의 조영은 인장와, 출토유물, 〈觀世音應驗記〉의 내용 등으로 볼 때 무왕대 이루어졌으며, 그 조영 시점은 무왕 3년 신라와의 전쟁에서 대패한 이후로 추정된다. 제석사도 왕궁성이 조영되는 시점에서 함께 조영되었을 것으로 추정되며, 조영 주체는 무왕이었다. 미륵사는 『三國遺事』의 미륵사 창건내용과 〈舍利奉安記〉, 그리고 유적의 조성과정과 출토유물을 통해 조영 시기를 두 단계로 이해할 수 있었다. 무왕 31년 사비 환궁이후에 조영된 왕흥사는 위덕왕대 초창되고 법왕에 의해 중영되었지만 무왕에 의해 완성되었으며, 바로 이어서 궁남지가 조영되었다. 이들 건축물의 조영 주체는 왕궁리유적과 제석사, 사비 환궁 이후에 조영된 왕흥사와 궁남지의 경우 무왕으로 볼 수 있다. 그런데 미륵사의 경우에는 조영 주체가 복수로 확인된다. 초창은 선화왕비의 발원으로 이루어졌으며, 조영과정에서 익산지역 불교세력과 재지세력의 지원이 있었던 것으로 파악된다. 그리고 서원은〈舍利奉安記〉를 통해 사탁왕후가 조영 주체였음을 알 수 있으며, 사씨세력의 지원이 있었을 것으로 파악된다. 다음은 건축물의 조영과정을 통해 당시 정국의 변화상을 파악하였다. 무왕이 익산지역에 왕궁성과 제석사등을 건립한 것은 익산경영을 통해 정치적 안정과 왕권 강화를 추진하기 위한 것으로 이는 익산지역이 그의지지기반이었기 때문이었다. 왕궁성은 무왕 사후 의자왕대 사찰로 전용되었는데, 익산 재지세력의 약화를 의미하는 것으로 이해된다. 그 동안 무왕말기 사비지역에서의 대규모 토목사업은 무왕의 왕권강화라는 측면에서 이해되었다. 그렇지만 왕흥사는 위덕왕이 ‘亡王子’를 위해 창건한 원찰로 법왕을 거쳐 무왕에 의해 완성되었는데, 그 배경은 무왕이 ‘亡王子’의 적통이었기 때문이 아니었을까 추정된다. 즉 ‘亡王子’에 대한 추모적 성격이 강하였던 것으로 이해된다. 궁남지의 조성도 당시 무왕의 행위를 고려할 때 무왕의 왕권강화라는 정치적 목적으로는 적절하지 않다. 오히려 무왕 말기에 왕권강화가 이루어졌다기 보다는 현실정치에서 소외되었던 정국변화를 반영하는 것으로 파악할 수 있었다. 무왕대 조영된 건축물 가운데 정치세력의 변동양상을 잘 보여주는 것은 미륵사이다. 미륵사의 초창을 담당했던 것은 선화공주로 상징되는 왕비를 중심으로 한 익산지역의 세력이었으며, 서원은 무왕 40년에 사탁왕후에 의해 중창되었다. 이는 미륵사의 조영 주체에 변화가 있었다는 사실을 보여주며, 무왕 후반기 정치세력의 변동과 관련이 있다. 즉, 중앙 정치권력이 익산세력에서 사씨세력으로 옮겨간 정국상황을 반영하는 것으로 이해된다.
This paper aims to examine the relationship between large-scale architecture and political situation through present condition and related document of the main buildings and the change of current political state of affairs in King Mu’s kingdom. The important buildings constructed during are identified as Wanggungseong, Jeseoksa and Mireuksa in Iksan, and the palace which was repaired, Wangheungsa and Gungnamji in Baekje area. It is presumed that the buildings in were constructed during King Mu’s kingdom according to the excavated seal and artifacts, and the contents of 〈Gwanseumeungheomgi〉. It was constructed after a huge defeat in war with Shilla in the 3rd year of King Mu’s ruling. It is assumed that Jeseoksa was built along with Wanggungseong by King Mu. The time of constructing Mireuksa could be understood by two stages through the story of building this temple in 『Samgukyusa』, 〈Saribongsangi〉, and the procedure of building and the excavated artifacts. Wangheungsa which had been constructed since the return to the palace in Sabi in the 31st year of King Mu’s ruling, was completed by King Mu, while it was started to be built by King Wideok and renovated by King Beop. Immediately after this construction, Gungnamji was built. Wanggungri ruins, Jeseoksa and Wangheungsa and Gungnamji which were built after the return to Sabi seem to be constructed by King Mu. By the way, Mireuksa is confirmed to be built by numbers of constructors. It is understood that the construction was supported by Buddhist power group and native force in Iksan area though having been started by Queen Seonwha’s wish. Also, Seowon is identified to be built by Queen Satak through 〈Saribongsangi〉 and to be supported by power group of family Sa. The change of the current political situation could be understood by the procedure of the construction. King Mu who had a base of support in Iksan area aimed at going ahead with political stability and strengthening royal authority through management of Iksan by building and Jeseoksa in Iksan. By the way, the fact that Wanggungseong was used by King Uija is understood that the native force of Iksan has been weakened since the death of King Mu. Also, a grand-scale civil engineering project in Sabi area in the late period of King Mu’s ruling is understood as an aspect of strengthening his royal authority. However, it is presumed that background of Wangheungsa which was started to be built by King Wideok and King Beop for ‘the dead prince’, and was completed by King Mu shows the latter is the legal descent of royal family. It is assumed that his memorial personality for the late father is strong. It is not proper to judge that Gungnamji has not built for the purpose of the political intention of strengthening his royal authority considering King Mu’s behavior at that time. It could be understood that the construction reflected the change of political state of affairs which was alienated from reality of politics all the more rather than the consolidation of his political capacity in the late period of King Mu’s kingdom. It is Mireuksa that seemed to show the aspect of changing political influence among the buildings in King Mu’s ruling period. The regional influence in Iksan focusing on Queen symbolized by Princess Seonwha played a role in starting to construct Mireuksa. Seowon was repaired by Queen Satak in the 40th year of King Mu’s ruling. This shows that there was a change of sponsor for building Mireuksa which related to a change of the political influence in the late period of King Mu’s kingdom. In other words, it seems to reflect the current political situation which was moved from the influence in Iksan to that of family Sa.