본 연구는 중학생의 영어 학업성취도 향상 및 영어과 핵심역량의 증진을 위한 학습자 중심의 교수·학습 방법으로서 플립드 러닝과 PBL을 결합하고, COVID-19 이라는 특수적 상황에서 형성된 블렌디드 러닝 환경을 고려하여 수업 설계안을 설계하였다. 연구의 절차는 수업 설계안 개발의 일반적 절차인 ADDIE 모형에서의 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 과정에 따라 실시했으며, 연구의 대상은 중부지역 광역시에 위치한 Y중학교의 1학년 학생 4개반 121명을 대상으로 하였다. 연구 결과로 PBL 수업을 위한 문제 상황을 설계하였고, 수업설계안을 작성하였으며, 사전학습동영상과 평가 도구와 양식을 개발하였다.
This study combines flipped learning and PBL as a learner-centered instructional model to improve middle school students" English academic achievement and core competencies in English. The research was conducted following the process of analysis, design, development, execution, and evaluation in the ADDIE model, which is the general procedure for developing instructional programs. As a result of the research, problem situations for PBL class were designed, instructional plans were designed, and pre-class videos and evaluation tools and forms were developed.