디지털 미디어 기술의 발전과 진보에 따라 디지털 미디어 기술은 스마트폰의 쇼트 비디오 소프트웨어와 소셜 소프트웨어에 널리 응용되고 있다. 더 많은 유형의 플랫폼이 세로형 쇼트 비디오 분야에 초점을 맞추고, 프로그램 방영 형식의 혁신과 함께 콘텐츠 품질에 관한 탐구를 통해 향후 세로로 발달된 콘텐츠를 구축하는 데 주력할 것으로 보인다. 본 논문은 주로 인터넷의 쇼트 비디오 콘텐츠에 있어서 우리가 시대에 맞는 애니메이션을 어떻게 만들 것인가를 연구한 것이다. 이를 위해 본 논문은 최근 몇 년 동안 방송된 세 편의 세로형 쇼트 비디오 애니메이션 작품을 분석 연구하였다. 또한 세로형 쇼트 비디오 애니메이션은 소프트웨어인 틱톡(TikTok)의 관심도가 높은 8개 애니메이션 캐릭터에 대한 분석 연구도 같이 진행하였다. 본 연구를 통해, 세로형 쇼트 비디오 애니메이션은 오늘날 디지털미디어 예술의 발전 방향에 부합하여 인력과 자금 투입을 절약할 수 있는 장점이 있다는 점과 스마트폰의 발달로 애니메이션 제작자들은 세로형 쇼트 비디오 애니메이션의 제작 특성을 이용해 모바일 기기 재생 플랫폼을 주로 사용하고 있다는 내용을 파악하게 되었다. 본 논문은 현재 세로형 쇼트 비디오 애니메이션을 연구하는 이론이 충분하지 않은 이유로 연구를 진행한 결과 다음과 같은 세 가지 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 문헌 연구와 사례연구를 통해 세로형 쇼트 비디오 애니메이션의 출현과 발전을 분석하여 스마트폰 이용자의 수가 PC 이용자 수를 추월하고 있는 변화에 따라 애니메이션 창작자가 스마트폰을 통해 품질이 뛰어난 콘텐츠를 전달해야 하는 것으로 나타났다. 둘째, 스마트폰은 통신의 수단을 넘어 인포테인먼트와 소셜 커뮤니케이션의 세 가지 속성을 가지고 있다. 애니메이션은 스마트폰 사용자의 지속적이고 연속적으로 추천하는 방법으로 더 많은 관객과 만나 더 넓은 범위에 도달해야 한다. 셋째, 비디오 콘텐츠의 소비자에서 생산자로 점차 변화하고 있는 변화에 부응해야 한다. 본 연구 결과는 쇼트 비디오 콘텐츠에 있어서 현대의 새로운 시대에 맞는 애니메이션을 어떻게 만들 것인가에 대한 문제의 해결에 일부 도움이 될 것으로 기대한다.
With the development and progress of digital media technology, digital media technology is widely applied to short video software and social software of smartphones. It is expected that more types of platforms will focus on a vertical short video, and focus on building vertically developed content in the future through the exploration of content quality along with innovation in program broadcasting format. This thesis is mainly to study how we can make animation suitable for the times in short video content on the Internet. For this purpose, this paper analyzed and studied three vertical short video animation works that have been broadcast in recent years. In addition, for vertical short video animation, an analysis study was conducted on 8 animated characters with high interest in the software TikTok. Through this study, vertical short video animation has the advantage of saving manpower and money input in line with the development direction of today’s digital media art, and with the development of smartphones, animators can produce vertical short video animations. By using the characteristics, it was found that the mobile device playback platform was mainly used. In this paper, the following three research results were derived as a result of conducting research for the reason that the current theory to study vertical short video animation is not sufficient. First, by analyzing the emergence and development of vertical short video animations through literature studies and case studies, animation creators need to deliver high-quality content through smartphones as the number of smartphone users exceeds the number of PC users. appeared to do Second, the smartphone has three properties of infotainment and social communication beyond the means of communication. The animation should reach a wider range by meeting a larger audience as a way to continuously and continuously recommend smartphone users. Third, it is necessary to respond to the changes that are gradually changing from consumers to producers of video content. As a result of this study, it is expected that it will be of some help in solving the problem of how to make animation suitable for a new modern era in short video content.