‘논술’이라는 이름의 독립된 대학입학시험이 채택된 것은 1990년대 중반이다. 이 시험이 대학입학시험의 하나로 채택된 배경 이유는 대학 학생 선발에 대한 정부와 주요 대학 사이의 주도권 싸움 때문이다. 당시, 논술이라는생소한 이름의 글에 대해서는 아직 정확한 개념도 그리고 전형적인 글 유형도확립되지 않은 상태였다. 따라서 당연한 결과로 초기의 논술 시험에서는 상당한 혼란이 일어날 수밖에 없었다.
초기의 논술 시험은 주로 신문이나 방송 등에서 중요하게 다루었던 당시의 시사성 있는 주제가 논술의 논제로 채택되었다. 시험이 시사성 주제에의존하게 되니, 논술 준비 수험생들은 자연스레 시사적 이슈에 관심을 많이기울이고 신문이나 잡지 읽기에 치중하였다. 대입 논술 시험은 이에서 진화하여, 고전작품의 이해와 요약, 감상을 묻는 유형으로 발전하였다. 물론 수험생들은 신문이나 잡지 읽기에서 고전읽기로 방향을 바꾸었다.
대입 논술 시험은 다시 내용이 다른 여러 글을 읽고, 각각을 요약하고,공통적 주제를 찾고, 이 공통적 주제로 자신의 글을 쓰는 하이퍼텍스트적 읽기ㆍ쓰기로 변하였고, 다음에는 넓은 의미의 학문또는 교과영역 중심적 논술로 바뀌었다. 이 변화는 서울대학교에서 제안한 것인데, 당시 대학입시계에상당한 파문을 일으켰다. 그리고 대입 논술은 최근에 이르러 여러 교과에 걸친 여러 편의 글을 읽고 그 내용을 통합적으로 이해하고 이에 대하여 자신의생각을 전개하는 유형의 논술로 발전하였다. 이 마지막 유형이 최신의 논술유형이다.
위에서 살핀 바와 같이, 대학 입학 논술 시험은 여러 유형으로 발전적인 변화를 거쳐왔다. 그러나 아직까지 대입 논술은 그 개념도 그리고 유형도 정립되지 않은, 현재 진화중인 글쓰기 유형이다. 아직 문제점이 많이 보이기는하나, 꾸준한 노력으로 논술의 유형은 더욱 진화할 것이다. 그 진화 방향의핵심은 학생들의 깊은 사고력 평가 그리고 고등학교 교육의 정상적 발전 도모가 될 것이다.
It was in the middle of nineteen-ninetieth that the so-called ‘Nonsul’(special type of essay for college and university entrance examination) was adopted as one of the college entrance examinations. The background reason of the this adoption was caused from the powerful conflict between the government and major universities concerning the governance of college student selection. Neither the name, the concept, nor the written discourse type of ‘Nonsul’ had not yet academically established at that time. As a natural consequence, there were quite big confusions among the high school students,their teachers and parent, who were deeply related with the college entrance examinations in Korea.
At the early period of Nonsul examination, the college and university professors, who were involved in the Nonsul examination, mainly selected the essay theme from the current issues of media. Student and teachers were quite naturally began to read the articles about the current major issues.
Meantime by relizing that the current issues were not regarded as a good Nonsul theme, professors turned their attention to the classical texts, and selected Nonsul themes from the theme of the texts. It was asked for students to read one or two classical articles, summarize the main theme(s) of articles,find the common themes/topics among the texts, and write his/her own thoughts about the common topics.
The concept, and the thematic content of Nonsul again changed from classical texts to various contemporary texts that were not beyond the limit of high school curriculum. It was a usual trend at that time that, in the Nonsul examination, students were asked to read, understand, summarize, find common theme, and write 4-6 middle-length articles of which contents were about either liberal arts, literature(poem or novel), social studies, or science.
This new concept of Nonsul were developed and suggested by Seoul national university, in order to normalize the high school education in Korea. Nonsul examination changed more and more, and the most current Nonsul examination, students are asked to read several curriculum-related different articles, and answer 2-3 questions. These questions are generally very difficult and complex because of the inter-curricula contents.
As we see from the above, Nonsul have changed a lot from the early appearance to till now. But the concept of, the ways to select and organize the content, and the written discourse types are still under way. Nonsul is still expected to evolve more and more, toward the two directions, one is to normalize the high school education, and the other is to upgrade its evaluation tools.
key