이 연구는 시각장애학생의 직업가치 및 진로장벽에 대한 인식이 진로의사결정 자기효능감에 미치는 영향을 알아보기 위해 수행되었다. 연구 대상은 시각장애 특수학교 3개 교에 재학 중인 중학생과 고등학생 101명이며, 이들에게 직업가치, 진로장벽, 진로의사결정 자기효능감 검사를 실시하여 특성을 분석하였다. 연구 문제에 따라 t검증, 상관분석, stepwise에 의한 중다회기분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시각장애학생의 직업가치에 대한 인식은 성별․학교급․시력 정도․장애 발생 시기에 따른 차이가 없다. 둘째, 시각장애학생의 진로장벽에 대한 인식은 성별에 따른 차이가 있으나, 학교급․시력 정도․장애 발생 시기에 따른 차이는 없다. 셋째, 시각장애학생의 진로의사결정 자기효능감은 시력 정도에 따른 차이가 있으나, 성별․학교급․장애 발생 시기에 따른 차이는 없다. 넷째, 시각장애학생의 직업가치에 대한 인식과 진로의사결정 자기효능감은 상호 관련이 있다. 다섯째, 시각장애학생의 진로장벽에 대한 인식과 진로의사결정 자기효능감은 상호 관련이 있다. 여섯째, 시각장애학생의 직업가치에 대한 인식은 진로의사결정 자기효능감을 예언할 수 있다. 일곱째, 시각장애학생의 진로장벽에 대한 인식은 진로의사결정 자기효능감을 예언할 수 있다.
The purpose of this study was analyze of characteristics of work value, career barrier and career decision-making self-efficacy, and investigate to the relationship between work value, career barrier, and career decision-making self-efficacy. The objects of the study were 122 students with visual impairment in special school.
Work Value Questionnaire, Career Barrier Questionnaire, and Career Decision-Making Self-Efficacy Scale were used. Multiple regression and Pearson's r were used for data analysis.
The results of this study were as follows:First, the work value types of students with visual impairments make no difference by gender, onset of disabilities, school grade, and visual acuity. Second, the career barrier type of students with visual impairments make no difference by the school grade, visual acuity, and onset of disabilities, but by the gender. Third, the career decision-making self-efficacy of students with visual impairments make no difference by the gender, school grade, and onset of disabilities, but by the visual acuity. Forth, the work value styles and the career decision-making self-efficacy of students with visual impairments are related deeply. Fifth, the career barrier styles and the career decision-making self-efficacy of students with visual impairments are related deeply. Sixth, the career decision-making self-efficacy of students with visual impairments could be predicted by the work value. Seventh, the career decision-making self-efficacy of students with visual impairments could be predicted by the career barrier.