메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채혁수 (영남신학대학교)
저널정보
영남신학대학교 신학과 목회 신학과 목회 제55집
발행연도
2021.12
수록면
203 - 233 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this study, I emphasize the needs of youth ministry, especially spiritual education for youth. The purpose of the study is to offer several suggestions for the spiritual educational curriculum of the Korean context. In more detail, through Kenda Creasy Dean’s theory, I will check the three stages of spiritual growth and apply them to Christian spiritual education for youth.
The structure of the study is as follows: After the introductory part of chapter Ⅰ, chapter Ⅱ describes the developmental psychological theories of Sigmund Freud, Erik H. Erikson, Jean Piaget, and Lawrence Kohlberg and their limitations. In chapter Ⅲ, I will examine the Christian theory of James W. Fowler’s faith developmental theory and James E. Loder’s spiritual approaches through the logic of the spirit, which goes beyond these kinds of limitations. Chapter Ⅳ deals with Kenda Creasy Dean’s theory about youth spiritual ministry, focusing on her book, Practicing Passion. In chapter Ⅴ, the central part of this study, I will apply Dean’s spiritual curriculum for youth based on three stages of the traditional spiritual growth: “Purification, Illumination, and Union” to the Korean youth context. In chapter Ⅵ, I will conclude the thesis with the limitation of this study and hope the further research.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 청소년의 심리성적, 전생애적, 인지 발달적, 도덕적 발단단계와 한계들
Ⅲ. 청소년의 신앙 발달 단계와 영적 재고, 그리고 수행과제로서의 영성교육
Ⅳ. 켄다 크리시 딘(Kenda Creasy Dean)의 이론에 근거한 청소년 영성교육을 위한 교육과정
Ⅴ. 한국적 청소년 영성교육 교육과정을 위한 제언
Ⅵ. 결론
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-230-000138127