코로나19로 인한 디지털 기반 비대면 경제 확산으로 플랫폼 기반 비즈니스가 가속화되고 있다. 본 연구목적은 플랫폼 지속이용의도에 영향을 미치는 주요 요인들을 보다 통합적으로 검토하기 위해서 관련된 국내 연구들을 중심으로 선행요인들의 효과크기를 메타분석을 통해 검증하는 것이다. 이를 위해 국내에서 2010년부터 2021년도까지 플랫폼 지속이용의도와 관련된 70개 논문, 258개의 상관계수를 이용하여 주요 변인들의 평균효과 크기를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 플랫폼 지속이용의도에 영향을 미치는 선행요인의 전체 효과크기는 .518으로 중간 효과크기로, 통계적으로 유의하였다. 둘째, 총 5개의 변인이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 유용성의 평균 효과크기는 .601로 가장 크게 나타났으며, 용이성 .595, 정보품질 .574, 시스템품질 .545, 서비스품질 .476순으로 나타났다. 셋째, 지속이용의도에 영향을 주는 개별 요인에서 플랫폼 영역별 효과크기에 대한 분석 결과 금융플랫폼이 .653로 가장 크게 나타났으며, 관광플랫폼 .594, O2O 플랫폼 .533, 동영상플랫폼 .479, 온라인쇼핑 플랫폼 .409 순으로 분석되었다. 본 연구는 학술적으로는 전체 효과 검증을 통해 정보시스템 성공모형의 변인인 정보품질, 서비스 품질, 시스템품질과 기술수용모형의 변인인 유용성과 용이성이 플랫폼 지속이용의도에 긍정적 영향을 미친다는 것을 도출하였다. 또한 플랫폼 연구가 본격적으로 시작된 지 약 10년이 지난 시점에서 두 모델을 혼합 적용하여 객관적이고 종합적으로 효과크기에 대한 압축된 지식을 제공하였다는 데 의의가 있다. 실무적으로는 플랫폼 비즈니스 전략을 설계할 때 기초적 자료로 활용될 수 있다. 그러나 이들 변인 이외에도 플랫폼 지속이용의도에 미치는 변수가 존재한다. 그러므로 후속 연구에서는 통계적인 분석과 더불어, 텍스트마이닝 또는 근거이론 등 질적 분석이 이루어진다면 더 심층적이고 다양한 시사점을 제시할 수 있을 것이다.
Research Purpose: The purpose of this study is to verify the effect sizes of antecedent factors through meta-analysis, focusing on related domestic studies, in order to more comprehensively review major factors affecting the intention to continue using the platform. Research Methods: To that end, the average effect sizes of major variables were analyzed using 70 papers and 258 correlation coefficients related to the intention to continue using the platform from 2010 to 2021 in South Korea. Results in Research: The research results are as follows. First, the overall effect size of the antecedent factors affecting the intention to continue using the platform was .518 as the median effect size, which was statistically significant. Second, a total of five variables were found to have effects. Concretely, the average effect size of usefulness was the largest at .601, followed by that of easiness at .595, that of information quality at .574, that of system quality at .545, and that of service quality at .476. Third, as a result of analysis of the effect sizes of individual platform areas among the individual factors that affect the intention to continue using, the effect of the financial platform was shown to be the largest at .653, followed by that of the tourism platform at .594, that of the O2O platform at .533, that of the video platform at .479, and that of the online shopping platform at .409. Research Conclusion: In this study, academically, through the verification of the overall effect, it was derived that information quality, service quality, and system quality, which are the variables of the information system success model, and usefulness and easiness, which are the variables of the technology acceptance model, have positive effects on the intention to continue using the platform. Suggestions in Research: If qualitative analysis such as text mining or grounded theory is performed in addition to statistical analysis in follow-up studies, more in-depth and diverse implications can be presented.