본고는 근현대 유학자 潁左 辛檍(1902∼1976)의 생애와 문학을 고구하는데 목적이 있다. 이는 근현대 유학자의 사상과 유림 활동을 이해하고, 한국 한문학이 현재에도 여전히 진행되고 있음을 밝히기 위함이다. 영좌는 어릴 때부터 총명하고 재주가 있어 신동이라 불릴 정도로 영특했다. 젊은 시절 李圭卿, 鄭柄璨, 李暢原등과 水哉亭에서 글을 읽고 생각을 나누기도 할 정도로 文才에 두각을 보이기도 했으며 특히 龍山精舍, 泉味書齋, 水興松亭 등 契會를 자주 갖고 벗들과 교유하며 학문에 힘쓴 인물이다. 그의 문집은 『安亭實記』,『鷲山世獻』, 그리고 금석본인 6권 1책의 『潁左文集』 등이 있으며, 본고는 1984년 古今堂에서 발행한 문집을 저본으로 삼았다. 문집은 賦3수, 詩1,017수, 書715편, 雜著28편 외에도 敍, 辨, 說, 辭, 通文, 遊山錄, 南遊錄, 日錄 등 전통한문학의 체계를 잇고 있다. 시 작품 가운데에는 자아의 현실적 목소리를 반영한 것이 많다. 일제강점기, 광복, 6·25 동란 등 근현대 굵직한 역사를 직접적이며 투명하게 노래하였으며, 새롭게 마주한 문물, 이를 테면 자동차, 기차, 비행기 등을 전통적 관점에서 새로운 시어들을 사용하였다. 특히 봄을 노래한 작품은 중앙일보 신문사에 실렸으며 아름답고 빼어난 평가를 받을 정도로 詩作에 재능이 있었음은 물론이다. 그리고 상반된 이미지를 시의 장치로 사용함으로써 이상과 현실에서 오는 괴리감을 읊기도 한 점이 영좌 운문의 특징 가운데 하나로 꼽을 수 있다. 산문은 유가의 명칭 유래, 도통, 유자로서의 태도, 마음 수양, 性의 관점, 朱子와 陸象山의 관점, 太極에 관한 의견, 聖賢의 大同에 관한 설에 이은 자신의 소견 등 철학적인 글과 通文, 日錄, 遊記, 祭文 등 실용적인 글이 산재한다. 이들을 통해 확인할 수 있는 것은 근현대 유학자로서 혼란한 시대를 어떻게 살아가야 하는지에 대한 답, 그리고 그 안에 유가의 명제와도 같은 存心으로의 回歸를 강조하고 있다는 데 있다.
The purpose of this article is to study the life and literature of modern and contemporary Confucian scholar Youngjwa Shin Eok (1902-1976). This is to understand the thoughts and activities of those who studied modern and contemporary study abroad, and to reveal that Korean Chinese literature is still ongoing today. He was so brilliant that he was called a prodigy because he was intelligent and talented from an early age. When he was young, he was so talented in literature that he read and shared his thoughts with Lee Kyu-kyung, Jung Byung-chan, and Lee Chang-won in Sujae, and especially worked hard in learning by socializing with his friends in various gatherings. His collections include Anjeongsilgi, Chwisanseheon, and Yeongjwa Collection of 6 volumes and 1 book of Geumseok, and this book is based on a collection of writings published by Gogeumdang in 1984. In addition to the 3 ode, 1,017 poems, 715 books, and 28 articles, the collection continues the system of traditional Chinese literature such as Seo, Seol, Sa, Tongmun, Yusanrok, Nam Yurok, and Ilrok. Many of the poems reflect the realistic voice of the self. It sang directly and transparently about modern and contemporary big history such as Japanese colonial era, liberation, and the Korean War, and recited new cultural objects, such as cars, trains, and airplanes, from a traditional point of view. In particular, the work that sang spring was selected by the JoongAng Ilbo newspaper and was of course poetic enough to receive beautiful and outstanding reviews. And one of the characteristics of Yeongjwa Unmun is that it recited the gap between ideal and reality by using contradictory images as a device of poetry. Prose is scattered with philosophical writings such as the origin of the name of Yuga, Dotong, attitude as a Confucian scholar, mind training, gender perspective, runner and land mountain perspective, opinion on Taegeuk, and his own opinion following the theory of Seonghyeon"s Daedong. What can be confirmed through them is the answer to how to live in a chaotic era as a modern and contemporary Confucian scholar, and in it, it emphasizes preserving the same mind as the proposition of oil prices.