메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김종욱 (중부대학교)
저널정보
한국복식학회 복식 복식 제72권 제2호(통권 제237호)
발행연도
2022.4
수록면
38 - 59 (22page)
DOI
10.7233/jksc.2022.72.2.038

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzed the effect of self-determination and curiosity of Generation MZ on creative consumption efficacy and product selection behavior, as well as the effect of creative consumption efficacy on product selection behavior. The study used a quantitative approach and conducted a survey, with participants in their 20s and 30s who had experience in purchasing fashion products. Results showed that Generation MZ’s creative consumption efficacy included original thinking, method variation, usage expansion, and problem-solving efficacy. Product selection behavior comprised original product selection, aesthetic product selection, and functional product selection. Relatedness and competence of self-determination positively affected creative consumption efficacy. Interest-type curiosity and exploration-type curiosity positively affected creative consumption efficacy. Original thinking efficacy positively affected original and aesthetic product selection, whereas usage expansion efficacy positively affected functional product selection. Method variation and problem-solving efficacy positively affected original and functional product selection. Relatedness of self-determination positively affected all factors of product selection behavior. Competence positively affected aesthetic and functional product selection, and autonomy positively affected aesthetic product selection. Interest-type curiosity positively affected all factors of product selection behavior, and exploration-type curiosity positively affected aesthetic and functional product selection. The results of this study can be used to create theoretical concepts and empirical models applicable to Generation MZ, and provide useful data for product development and marketing and distribution strategies in the fashion industry.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-381-001308723