연구배경: 일상생활에서의 소셜 로봇의 사용이 증대되면서 소셜 로봇과 사용자 간의 친밀한 관계 형성을 위한 감정 커뮤니케이션의 중요성이 높아지고 있다. 로봇 외형에 대한 의인화 연구는 활발하게 진행되고 있으나 상대적으로 로봇의 감정 소통 방식을 분석하거나 새로운 감정 표현 형태를 탐색하는 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 소셜 로봇의 감정 표현 방식 비교를 통해 로봇의 감정 표현에 대한 사용자 인식을 심층적으로 알아보고자 하였다. 연구방법: 본 연구에서는 소셜 로봇의 관계적 대화 맥락에서 감정 표현 제시 여부와 감정 표현의 두 가지 의인화된 형태(실재적, 추상적)에 대한 사용자 인식을 살펴보았다. 먼저 선행 연구 분석을 통해 소셜 로봇의 정의와 소셜 로봇의 감정 표현에 대한 사례들을 조사하였다. 다음으로 소셜 로봇의 감정 표현 방식이 두 가지 의인화 형태로 구현된 프로토타입을 제작한 후, 총 105명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였다. 서로 다른 의인화 형태에 대한 피험자 간 설계 방식으로 설문을 수행하여 로봇의 감정 표현 형태에 대한 사용자 인식을 감정 커뮤니케이션 정도, 호감도, 의인화 정도로 조사하였고, 이를 실증하기 위한 방법으로 분산분석(ANOVA), t-검정(t-test)을 실시하였다. 이 중 16명을 선정해서 심층 인터뷰를 수행하였다. 연구결과: 본 연구에서 사람과 소셜 로봇의 커뮤니케이션 시 감정 표현의 중요성과 표현 형태에 대한 사용자 태도를 알아본 결과는 다음과 같다. 첫째, 감정 표현 형태는 사용자의 로봇에 대한 인식에 영향을 미쳤다. 둘째, 의인화 형태(실재적, 추상적)는 사용자의 로봇에 대한 인식에 대해 유의미한 차이를 보이지 않았다. 즉, 감정 커뮤니케이션은 실재적 형태만이 아니라 추상적 형태를 통해서도 가능하다. 셋째, 표현 형태의 긍정적, 부정적 표현에 대한 사용자 인식에는 유의미한 차이가 있었다. 추상적 형태의 부정적 상황에 대한 감정 표현은 감정 커뮤니케이션 정도가 낮게 나타났고, 실재적 형태는 부정적 표현에서 호감도가 낮게 나타났다. 결론: 본 연구를 통해 소셜 로봇의 감정 표현의 중요성을 확인할 수 있었고, 감정 표현이 의인화의 실재적 형태에 국한되지 않고 추상적 표현과 같은 다양한 감정 표현 방식으로도 제시되어 사용자에게 수용될 수 있다는 결과를 정량적, 정성적으로 도출하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과와 제안점들이 소셜 로봇의 감정표현 방식의 대안 모색에 이바지함으로써 근 미래에 사용자가 소셜 로봇과 자연스러운 대화를 수행하고 원활한 감정적 소통을 하는 데에 이바지할 수 있을 것으로 기대한다.
Background: As the use of social robots in daily life has increased, emotional communication of social robots becomes an important factor to form a close relationship between social robots and users. Despite the numerous studies on the anthropomorphic appearance of the robot, research on analyzing anthropomorphic forms of emotional expression or exploring new ways of communicating emotions of social robots is still lacking. The purpose of this study is to investigate the user"s perception of the robot"s emotional expression by comparing different forms of emotional expression. Methods: In this study, we focus on two forms of emotional expression - realistic and abstract - to examine how effectively each form presents emotional expression in the context of conversation between social robots and users. First, we presented definitions of social robots based on a literature review along with the cases of emotional expression of social robots. Second, we created a prototype of a social robot expressing emotions in two different ways and conducted an online survey with a total of 105 participants to examine the user"s perception of the respective robot"s emotional expression, specifically measuring the emotional communication level, favorable sensitivity, and anthropomorphism. Third, we conducted in-depth interviews with 16 participants to understand the specific reasons for the user perception of robots and the survey results. Results: The results of this study to investigate users’ perception and attitude toward emotional communication between the humans and social robots are summarized as follows. First, the form of emotional expression affected the users’ perception of the robots. Second, there was no significant difference in user’ perception of the robots between the two anthropomorphic forms of emotional expression (realistic and abstract). Thus, emotional communication is possible through abstract forms as well as realistic forms. Third, there was a significant difference in the user’ perception of positive and negative emotions in the form of emotional expression. Fourth, emotional expression for negative situations in the abstract form showed a low level of emotional communication, and negative expressions showed low favorable feelings. Conclusions: In this study, we were able to confirm the importance of emotional expression in social robots, specifically proposing that emotional expression is not limited to the realistic form of anthropomorphism, but alternative emotional expression, such as abstract form, can be understood and accepted by users. The results and implications of this study will contribute to searching for alternatives to the social robots’ emotional expression as well as advancing user’s natural conversation and smooth emotional communication with the social robot in the near future.