본 논문은 당대 중국의 디자인 추세를 관념의 변화를 중심으로 정감(情感)화, 다원화, 그리고 인문화의 세 가지로 범주화한다. 이를 위해 디자인 추세 관념의 변화를 이론과 실제로 나누는 것이 목적이며 연구 방법은 세 가지로 역사와 문화 맥락적 방법, 사례 분석 방법 및 디자인 일반 이론을 적절히 연구 대상에 따라 적용한다. 중국 디자인 관념 변화의 개념은 정감화, 다원화, 인문화의 경향 출현이 대돌파를 의미하며 홉하우스의 간약주의, 새로운 디자인 경계 획정의 필요성 대두 및 디자인 창작 동기의 근원으로서의 인문학적 소양을 들었다. 디자인 관념 변화의 내용은 본능 감성, 행동 감성 및 반사 감성 디자인으로 나누어 볼 수 있으며 다원화 내용은 서양 디자인의 축적과 일시 접수에 전통 복고화 및 제3의 방법 등이 원용된다. 인문화 내용은 단순한 상품의 의미 뿐 아니라 성찰과 교감이 더해진 거시 이념으로 해석할 수 있다. 디자인의 사회화를 지향하는 사회는 경험/감정이 중심 개념인 제품 디자인을 촉진할 방안을 강구하는 추세이다. 중국의 경우 농촌 벽지의 가옥에 대한 최소한도의 디자인을 통한 정감의 소통 등이 사례이며 다양화는 탈(脫) 영역과 개념, 존재의 파괴와 탄생의 의미와 유사하며 온주시 항구 접안 시설의 종합 문화 콤플렉스 등이 자연 지세를 이용하고 첨단 기법을 응용하여 몽환적 기억을 환기시킨다. 인문화 추세는 인문주의의 사상 내함으로 중국 전통의 철학 및 ‘ 집단 기억의 역사’와 유사상을 갖고 있다. 강남 소가옥과 원림 등의 소우주 모방 사례는 당대에 전통과 서양화의 접목의 형식으로 화려하게 부활하고 있다. 결론을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 중국 당대 디자인의 최신 추세로 정감화, 다원화 및 인문화로 유형화할 수 있다. 둘째, 이러한 추세들은 향후 더욱 더 서양적인 혹은 중서 결합, 그리고 전통 회귀의 방법 등과 유기적으로 결합하여 중국 디자인의 지평을 넓힐 것으로 보인다. 셋째, 작금의 중국 디자인 최신 추세와 경향은 우리에게 여러 의미와 교훈을 제공한다.
This paper categorizes design trends of contemporary China into three categories: emotion, diversity, and humanity. There are three research methods: historical and cultural contextual methods, case analysis methods, and design general theories are applied according to the research subjects. The concept of change in Chinese design means that the emergence of the trend of emotion, diversification, and human culture breaks through, and we have suggested of Hop Hobhaus"s minimalism, the necessity of defining a new design boundary, and the humanistic literacy as a source of design creation motivation. The contents of the change in the concept of design can be divided into instinct emotion, behavior emotion, and reflection emotion design, and the contents of diversity include traditional retrospecting and a third method for accumulation and reception of western designs. The society that aims to socialize the design is inclined to find a way to promote product design, where experience / emotion is the central concept. In the case of China, communication of feelings through minimal design of rural houses is an example, and diversification, post-domain and concept, and examples are the port docking facilities of Wenzhou City Cultural complexes. The trend of human culture is the inner ideology of humanism, and has a similarity to the philosophy of Chinese tradition and "history of collective memory". Cases of imitation of microcosms such as small houses in Gangnam and Wonrim have been revived. The conclusion is presented as follows. First, it can be categorized into emotion, diversification and human culture as the latest trend of contemporary design in China. Second, these trends are expected to broaden the horizon of Chinese design by combining organically with the method of Western or Chinese-style and traditional regression in the future. Third, the latest trends and trends in Chinese design in recent years provide us with several meanings and lessons.