본 연구는 재활용폐기물 및 생활대형폐기물에 대한 시민 인식 조사를 통해, 시민 인식 개선을 위한 환경교육 방안을 탐색하여 환경교육에 대한 시사점을 제공하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 충주시에 거주하고 있는 지역 주민 총 200명을 대상으로 설문조사를 실시하여 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t검정, ANOVA 분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 재활용 폐기물 및 생활대형폐기물 문제에 대해서는 폐기물 수거처리에 대해 총 54.12%가 심각성을 인식하였고, 폐기물로 인해 발생되는 문제는 총 50%가 환경오염문제로 나타났으며, 문제의 심각도는 환경오염문제가 높게 나타났다. 둘째, 재활용 폐기물 및 생활대형폐기물 문제에 대한 시민인식에서 재활용폐기물 및 생활대형폐기물 수거 후 처리방법에 대해서는 총 38.14%가 알지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 재활용의 필요성은 총 77.84%가 높은 필요성을 느끼는 것으로 나타났고, 시민 환경교육의 필요성은 총 78.35%가 높은 필요성을 느끼는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 첫째, 시민 인식 개선을 위한 환경교육은 연령별, 성별, 직업별 특성을 고려하여 설계 및 개발되고 운영되어야 한다. 둘째, 시민 인식 개선을 위한 시민 환경교육 내용은 자원순환형 사회구축에 기여할 수 있는 환경교육관을 형성할 수 있도록 구성해야 한다. 셋째, 시민 인식개선을 위한 환경교육을 위해서는 지방자치단체 차원에서 환경교육을 수행할 주체를 명확히 하고, 그 주체를 중심으로 지역사회 자원의 전문성 및 특수성에 기반한 협력적 운영을 할 수 있도록 해야 한다. 본 연구의 결과는 재활용폐기물 및 생활대형폐기물에 대한 시민 인식을 기초로 한 지방자치단체의 시민 환경교육 방안을 수립하는 데 유용한 자료로 활용될 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to provide implications for environmental education by exploring environmental education plans to improve citizens’ awareness through a survey on citizens’ perception of recycled and large household waste. To this end, a survey of a total of 200 local residents living in Chungju city was conducted, and frequency analysis, technical statistics, independent sample t-test, and ANOVA analysis were conducted. As a result of the study, first, 54.12% of the waste collection treatment was recognized as serious, 50% of the problems caused by waste were environmental pollution, and the severity of the problem was high. Second, it was found that 38.14% of citizens did not know how to dispose of recycled and large-scale waste after collecting them from citizens" perception of the problem of recycled and large-scale waste. Third, it was found that a total of 77.84% of the necessity of recycling felt a high need, and 78.35% of the necessity of civic environmental education was found to feel a high need. The implications of this study are as follows. First, environmental education to improve citizenship should be designed, developed, and operated in consideration of the characteristics of each age, gender, and occupation. Second, the contents of civic environmental education to improve citizens’ awareness should be organized to form an environmental education center that can contribute to the construction of a resource circulating society. Third, for environmental education to improve citizens’ awareness, it is necessary to clarify the subjects to conduct environmental education at the local government level and to enable cooperative operation based on the expertise and specificity of community resources. The results of this study are expected to be used as useful data for establishing civic environmental education plans for local governments based on citizens’ perception of recycled and large-scale waste.