메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강준경 (금오공대) 김다은 (서울대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第38卷 第10號(通卷 第408號)
발행연도
2022.10
수록면
15 - 25 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Due to the continuing decline in the number of students and the need to connect educational environments of nursery and primary schools, a type of school where both exist is expected to become an effective way to cope with social change and help resolve difficulties in the Korean education system. Operating two educational facilities such as a nursery and primary school in the same building are quite common overseas; this type of educational facility is expected to show different spatial configurations compared to existing ones. The purpose of this study is to present the characteristics of spatial composition and planning methods that appear in nursery and primary schools by analyzing international cases to establish a framework for spatial analysis of each space configuration. The spatial structure of cases was analyzed by using Space Syntax, a spatial structure analysis methodology. Based on the results, planning methods for nursery and primary schools were presented. Through spatial analysis, the relationship between nursery and primary school facilities, study areas and play/meeting areas, student areas and teacher areas were mainly examined. Results of this research had significance in providing data needed for planning nursery and primary schools and is expected to be used for establishing planning guidelines for domestic nursery and primary schools.

목차

Abstract
1. 서론
2. 유치원 · 초등학교 통합운영학교 사례의 조사
3. 유치원 · 초등학교 통합운영학교의 공간구조 분석
4. 유치원 · 초등학교 통합운영학교 공간구조의 특성 및 계획방법
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-540-000203900