메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이정원 (충남대학교) 김다은 (충남대학교) 변나향 (건축도시공간연구소) 최소영 (서울대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第32卷 第8號 (通卷 第334號)
발행연도
2016.8
수록면
47 - 56 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study focuses on the spaces provided for the teachers under the premises that adequate spaces should be provided for certain users in nursery facilities. Even though the importance of the space for the teachers is recognized, the actual space provided for them is inadequate. Poor working environment for the teachers has an effect on their behaviors. Therefore, this study is focused on proposing a guideline for planning and improving physical problems based on the status of teacher’s space in domestic nurseries. First, we identified related domestic researches and statistics and looked at the status and importance of teacher’s space. Secondly, we analyzed the planning guidelines for teacher’s space in domestic nurseries. Thirdly, we looked into foreign nursery cases to study the planning of teacher’s space and its characteristics and categorized them. Based on the analysis above, this study proposes the definition of terms, institutional support, architectural design guidelines and improvement of evaluation program in order to provide teacher’s spaces in domestic nurseries. Furthermore, this research proposes a guideline for teacher’s spaces including space programs needed for teachers and types for planning.

목차

Abstract
1. 서론
2. 문헌고찰
3. 국내외 관련 계획지침 및 사례 비교
4. 보육교사 공간의 계획지침
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-540-001153944