메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장경숙 (청주대학교) 정영미 (청주대학교)
저널정보
한국간호교육학회 한국간호교육학회지 한국간호교육학회지 제29권 제1호
발행연도
2023.2
수록면
60 - 71 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to identify changes in the experience rate and level of symptoms of visual display terminal syndrome in college students attending online classes during the COVID-19 pandemic. Methods: Data were collected from February 22 to June 8, 2021 at three measurement points. A total of 117 college students were administered a visual display terminal syndrome survey just before online classes (T1), one month after the start of online classes (T2), and three months after the start of online classes (T3). The collected data were analyzed by frequency and percentage, paired t-test, McNemar test, and repeated measures analysis of variance using the IBM SPSS 25.0 program. Results: The intensity of college students’ visual display terminal syndrome during online classes increased at T2 and T3 compared to T1. The rate of experiencing back discomfort or pain increased abruptly at T2 compared to T1. The intensity of college students’ eye related symptoms and skin related symptoms increased at T2 and T3 compared to T1, while the intensity of college students’ psychological symptoms, general body discomfort, and musculoskeletal symptoms increased at T3 compared to T1. Conclusion: The results of this study suggest that self-care programs are needed to prevent visual display terminal syndrome in college students who are in long-term online classes.

목차

서론
연구 방법
연구 결과
논의
결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-512-000427682