메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이경택 (HL만도) 손명섭 (HL만도)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2022년 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회
발행연도
2022.11
수록면
590 - 597 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The optimization method of tooth modification is presented to improve performance of the worm gear applied to the chassis system. In the flow of electrification of the vehicle, the chassis parts, such as steering and brakes, are being converted to a by-wire type. The plastic worm gear is widely applied to the reducer of these modular parts because it has advantages in term of size, weight, gear ratio, noise and vibration. In order to improve fuel efficiency, space and performance of the vehicle, improving the reducer of the modular parts is required. In this paper, we examine failure mechanism of plastic worm gear caused by tooth deformation and stress concentration and propose the worm gear meshing model to analyze the meshing process considered for deformation. Through this model, the load distribution and deformation of contact point can be obtained at every meshing step. The tooth profile optimization is performed to minimize maximum load using evolutionary strategy. The effect of tooth modification is compared with the finite element analysis at the theoretical level, and the proposed design is evaluated by durability test.

목차

Abstract
1. 서론
2. 플라스틱 웜기어의 파손모드
3. 웜기어 물림 모델
4. 치형 수정
5. 결과
6. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0