메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍미선 (제주대학교) 조정원 (제주대학교)
저널정보
대한전기학회 전기학회논문지 P 전기학회논문지 제72P권 제1호
발행연도
2023.3
수록면
1 - 6 (6page)
DOI
10.5370/KIEEP.2023.72.1.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
We propose an educational design strategy to enhance the effectiveness of experiential learning-based artificial intelligence education to improve computer thinking skills in a hybrid learning environment. We present four learning experiences (real life problem solving experience, reflective thinking experience, collaborative problem solving experience, AI education experience) that fit the principles of experiential learning (the principle of continuity and the principle of interaction) were developed based on the 4P-based AI education system. We also present four detailed functions for each hybrid learning element (subject knowledge, interaction, hybrid map design and hybrid class management) presenting a teaching strategy on how to apply hybrid learning elements at each stage of 4P-based AI education. Compared to general AI education and CT-EL AI education, CT-EL AI education in hybrid learning environment is more suitable education method for learning experience selection and learning performance evaluation. Therefore, AI education is expected to be systematically operated based on learning experiences and the effectiveness of CT-EL AI education in a hybrid environment is expected to increase.

목차

Abstract
1. 서론
2. 하이브리드 러닝 환경에서의 CT-EL 기반 AI 교육
3. 하이브리드 러닝 환경에서의 CT-EL 기반 AI 교육 체제 설계를 위한 교육 시스템 사례 분석
4. 연구 방법 및 내용
5. 하이브리드 러닝 환경에서의 CT-EL 함양을 위한 AI 교육 체제를 위한 설계 전략 제안
6. 결론
References

참고문헌 (9)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-560-000445306