본 연구의 목적은 아동보호전문기관의 심층 사례관리기관으로의 전환에 맞춰, 아동보호전문기관 실무자의 전문성, 즉 사례관리 역량 강화에 필요한 기본 자료를 제시하는 것이다. 이를 위해 첫째, 직무분석에 많이 활용되는 DACUM 방법을 사용하여 사례관리 직무별 필요 역량(지식/기술/태도)을 확인하였다. 이렇게 확인한 아동보호전문기관 실무자의사례관리 필요 역량은 직접 서비스 제공 관련 역량을 세부적으로 구분한 점, 그리고 아동보호전문기관과 지자체아동보호팀(특히, 아동학대전담공무원)과의 연계 업무 관련 역량을 강조한 점 등의 특징이 있다. 둘째, 아동보호전문기관실무자 대상 온라인 설문 조사를 통해 사례관리 직무역량에 대한 인식을 파악하였다. 직무별 중요도, 수행빈도, 난이도, 직무별 필요 역량(지식/기술/태도)의 중요도, 교육 필요도를 질문하였다. 조사 결과, 사례관리 6개 직무 간 큰 차이는없으나 사정, 서비스 제공(개입) 직무를 상대적으로 다소 빈번히 수행하며 중요하게 인식하였고 다른 업무에 비해 조금더 어렵다고 생각하는 것으로 나타났다. 직무 난이도 인식이 상대적으로 높았던 사정, 서비스 제공(개입) 임무에서는아동 행동문제에 대한 이해, 아동상담기술 역량을 중시하였고 이들 역량에 대한 교육을 원하는 것으로 나타났다. 그밖에 사례관리계획수립 직무에서는 사건처리절차와 법원의 처분에 대한 이해, 가족중심실천, 욕구에 근거한 사례관리계획, 아동학대전담공무원과 아동보호전문기관 상담원 간 원활한 의사소통을, 종결 직무에서는 민원에 대처하는 기술, 종결여부 판단능력, 위험요인 및 보호요인 확인, 종결 이슈 다루기를 상대적으로 중시하고 관련 교육을 원했다. 이러한 연구결과를 기반으로 아동보호전문기관 실무자의 전문성, 사례관리역량 향상을 위한 조치를 제안하였다.
The purpose of this study is to present primary data that is necessary to strengthen the expertise of child protection service agency practitioners. Specifically, the study aims to present case management competency, in line with the transition from child protection agency to in-depth case management institution. To this end, the “developing a curriculum” (DACUM) method, which is widely used for job analysis, was used to confirm the necessary competencies (knowledge/skill/attitude) for each task child protection agency practitioners perform. First, the case management competency of child protection agency practitioners is identified using the method above and is characterized by a detailed classification of practitioners’ competency as it relates to the provision of direct services, with emphasis on said competency as it relates to the association between child protection agencies and local child protection teams (especially child abuse officials). Second, a survey focused on the tasks and necessary competencies required for working-level child protection agency officials was conducted. Through the online survey, the importance of each task, the frequency of task performance, task difficulty, the importance of the necessary competencies (knowledge/skill/attitude) needed to complete a task, and the need for education were assessed. The survey’s results showed no significant difference between the six tasks assessed.
However, relatively frequently performed tasks were assessment and service provision (intervention) tasks. These were perceived as important and a little more difficult than other tasks. In the task difficulty perception, service provision (intervention) tasks, understanding of child behavior problems was emphasized and it was indicted that more education is needed on these competencies. In addition, the task of establishing case management plans needs an understanding of case processing procedures and court dispositions, family-oriented practice, case management plans based on needs, and smooth communication between child abuse officials and child protection counselors. In the closing task, the skills to cope with complaints, the ability to determine whether to terminate counseling, the risk and protective factors, and the handling of closing issues were emphasized and the relevant education was desired. Based on these results, measures were proposed to improve the expertise of child protection practitioners.