이 연구는 2015 개정 사회과 교육과정의 교육내용이 일반사회 영역 관련 배경 학문의 체계와 동향을 적절하게 반영하여 구성되어 있는지 살펴보고, 개선 방안을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이는 사회과학을 배경 학문으로 시민교육을 실천하는 사회과의 특성을 고려할 때, 사회과 교육과정이 학문적 체계와 최근의 동향을 적절히 반영할 필요가 있기 때문이다. 이를 위하여 이 연구에서는 정치학, 법학, 경제학, 사회학 및 문화인류학 등 일반사회 영역의 주요 배경 학문별로 학문적 체계와 최근 동향을 설정하고, 이를 준거로 하여 2015 개정 초·중학교 ‘사회’ 과목 일반사회 영역 교육과정의 학문적 내용 타당성을 검토하였다. 우선 학문적 체계 및 동향에 대한 분석 준거를 마련하기 위하여 일반사회 영역 관련 교과 내용학 전문가를 대상으로 서면 조사를 실시하였으며, 서면 조사 결과와 연구진 내부 검토 및 수정 등을 거쳐 분석틀을 설정하였다. 그리고 개발된 분석틀을 기초로 2015 개정 초·중학교 ‘사회’ 과목의 일반사회 영역 성취기준을 분석하고, 차기 교육과정 개정을 위한 시사점 및 논의 사항을 도출하였다. 분석 결과, 일반사회 영역은 초등학교와 중학교 ‘사회’ 과목 교육과정에서 전반적으로 학문적 체계 및 동향을 적절히 반영하여 교육내용을 선정하여 조직하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 부분적으로 기본 개념을 생략한 채 교육내용을 구성하거나 특정 세부 분야가 누락되는 등, 최근의 학문적 동향을 반영하지 못하는 문제점들이 나타났다. 학교급으로 구분하여 살펴보면, 초등학교에 비해서 중학교가 학문적 체계 및 동향을 비교적 잘 반영하고 있는 것으로 나타났다. 세부 학문 분야별로 살펴보면, 첫째, 정치 영역의 경우에는 전반적으로 학문적 체계 및 동향을 적절히 반영하고 있는 것으로 나타났으나, 초등학교 수준에서 선거와 관련된 내용을 다루지 않고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 법 영역의 경우에는 법의 기초와 헌법을 중심으로 학문적 체계 및 동향을 적절히 반영하여 교육과정을 구성하고 있었다. 그러나 민주 시민으로서의 책임과 의무, 준법의식, 국제법에 대해서는 다루지 않고 있었다. 셋째, 경제 영역은 전반적으로 지식 체계가 복잡하고 어려운 개념들이 많아, 이를 초등학생이나 중학생의 인지 발달 수준에 맞춰 교육과정을 구성하는 데 어려움을 겪고 있었다. 또한 경제학의 최근 동향을 반영하는 것에 있어서 미흡한 것으로 나타났다. 넷째, 사회문화 영역은 사회학과 문화인류학 두 학문을 배경으로 한 포괄적인 내용과 다양한 관점으로 인해 주요 개념 및 원리 선정 자체가 어려웠고, 교육과정에서도 학문적 체계와 동향을 적절히 반영하지 못하는 부분들이 나타났다.
This study aims to (1) examine whether the educational content of the 2015 revised social studies curriculum appropriately aligns well with the disciplinary content structures and trends of social sciences literature and (2) investigate improvement measures. Given that the social studies subject provides a civic education based on social sciences literature, the social studies curriculum should reflect the disciplinary content structures and recent trends. To this end, this study ascertains the disciplinary content structures and recent trends corresponding to each major discipline area within the social sciences, including political science, law, economics, sociology and cultural anthropology, and reviews the validity of the disciplinary content structures listed in the 2015 revised social studies curriculum for elementary and middle schools. To establish standards for analyzing the disciplinary content structures and trends, a survey was conducted among experts on subject content education from the social sciences. An analytical framework was then constructed based on the survey results and researchers’ internal reviews and revisions. Based on the developed analytical framework, this study analyzed the achievement standards from the 2015 revised social studies curriculum, yielding implications and recommendations for the next curriculum revision. The results demonstrate that the social sciences educational content of the social studies curriculum for elementary and middle schools generally reflects the disciplinary content structures and relevant trends. However, problematically, some basic concepts and pertinent details have been omitted, and the educational content does not reflect recent academic trends. The results also demonstrate that the disciplinary content structures and relevant trends are better represented in middle schools compared to elementary schools. Looking at each academic field individually, the disciplinary content structures and relevant trends are well represented in the political science subject, but there was no content about the election in the elementary school-level social studies curriculum. Second, while the law-related curriculum properly reflects the disciplinary content structures and relevant trends based on the foundation of law and the constitution, it fails to address the responsibilities and duties of a democratic citizen, compliance, and international law. Third, due to complex knowledge and various difficult concepts, the economics curriculum faces difficulty in capturing concepts in accordance with elementary and middle school students’ degree of cognitive development and does not reflect recent trends. Fourth, this study identified curriculum challenges in selecting major concepts and principles in sociology and cultural anthropology due to comprehensive information and various sociology and cultural anthropology-based perspectives coupled with the curriculum’s failure to adequately reflect the disciplinary content structures and relevant trends.