본고는 조선 전기의 문신인 蓮軒 李宜茂(1449~1507)의 현전하는 辭賦 10편에 대하여 문학적인 연구를 하였다. 연헌은 辭賦의 史的 展開上 轉換期의 대표 작가인데, 여타 사부 작가들에 비하여 적지 않은 작품을 남겼다. 연헌 辭賦의 제목이 다소 짧고 포괄적인 것은 다양한 본문 구성이 가능하게 하는 古賦의 특징을 따른 것이다. 연헌의 辭賦는 형식면에서 古賦로 분류되지만, 擬騷體의 비율이 적다. 주제면에서는 道學辭賦의 유행을 예견하게 하는 작품이 확인되고, 또한 辭賦의 전통을 계승한 道家的 價値를 담고 있는 작품도 확인된다.
연헌 辭賦는 대체로 33세 이후의 작품이 현전하는데, 창작 시기가 미상인 4편의 賦는 혼란한 현실정치를 비판하거나 田園閑居를 지향하고 있어서 洪州牧使 시절의 작품으로 추정된다. 1편의 辭는 유사한 주제의 漢詩의 창작시기를 고려했을 때, 仕宦期 초기의 작품으로 추정된다.
연헌 辭賦의 작품세계는 전환기의 특징이 선명하게 반영되었다. 먼저 道學的 修養과 孝行을 강조한 작품에 대하여 살펴보면, 「螢火賦」가 개인적 수양론을 강조했다면, 「喜雨賦」는 군주의 수양론을 강조했다. 「雨霽遊山賦」와 「花石亭賦」는 연헌이 모친상을 당해서 시묘를 마친 직후에 창작된 작품인데, 陳師道와 李達衷의 작품을 계승했으면서도 관념적인 孝道觀이 아니고 본인의 체험을 孝道觀과 결부시켜 체험적으로 전달했다.
두 번째로 故事에 대한 論辨과 變奏를 보여주는 작품에 대하여 살펴보면, 桓溫의 고사와 관련된 「平乘樓賦」, 漢武帝의 고사와 관련된 「綉衣使者賦」, 隋煬帝의 고사와 관련된 「隋堤柳賦」 등은 辭賦의 형식을 활용하여 당시 시대상에 대한 연헌의 비판적 의론을 보여준 작품이다. 毛遂自薦의 고사와 관련된 「歃銅盤辭」는 역사적인 글을 辭賦로 변주해서 자신의 포부를 보여준 작품이다.
세 번째로 道家的 處世와 理想을 志向한 작품을 살펴보면, 「淸州望仙樓賦」는 仙界에 대한 선망과 田園閑居의 처세를 지향하고 있고, 「鵂鶹賦」는 賈誼의 「鵩鳥賦」의 내용과 주제를 수용하여 道家의 상대주의적인 세계관에 동조하고 있는 모습을 노정하였다.
This paper is a literary study on the 10 existing poems by Yeonheon(蓮軒) LeeUimu(李宜茂)(1449~1507), a writer in the early Joseon Dynasty. Yeonheon is the representative writer of transition period in the historical development of Sa-bu(辭賦). And compared to other Sa-bu(辭賦) writers, he left behind a relatively large number of works. The rather short and comprehensive title of Yeonheon Sa-bu(辭賦) follows the characteristics of the Go-bu(古賦) that make it possible to compose a variety of texts. The Sa-bu(辭賦) of Yeonheon is classified as a Go-bu(古賦) in terms of form, but the proportion of Uisoche(擬騷体) is small. In terms of subject matter, works that foresee the trend of Neo-Confucianism Sa-bu(辭賦) are confirmed, and also works that contain the Taoist tradition that inherited the tradition of poetry are confirmed.
Most of the works of Yeonheon Sa-bu(辭賦) are present after the age of 33, but the four bu(賦), whose creation date is unknown, criticize the chaotic reality of politics or aim for the Jeon-wonhangeo(田園閑居). Therefore, it is presumed to be a work of the Hongjumogsa(洪州牧使) period. Considering the period of creation of the Chinese poems with similar themes, the one 辭 is presumed to be the work in the early years of his official life.
Yeonheon Sa-bu(辭賦) work world clearly reflected the characteristics of the transition period. First, looking at the works emphasizing moral discipline and filial piety, 「Hyeonghwabu(螢火賦)」 emphasized the theory of personal discipline while 「Huiubu(喜雨賦)」 emphasized the discipline of the monarch. 「Ujeyusanbu(雨霽遊山賦)」 and 「Hwaseogjeongbu(花石亭賦)」 were created right after Yeonheon finished his funeral after his mother's death. And while inheriting the works of Jinsado(陳師道) and Leedalchung(李達衷), they are not ideological, but connect the artist's experience with the filial piety, delivered experientially.
Second, looking at the works that show the remarks and recollections of the historical events, the 「Pyeongseungnubu(平乘樓賦)」 related to the historical history of the Hwan-on(桓溫), 「Souuisajabu(綉衣使者賦)」 related to the ancient history of Hanmuje(漢武帝), the 「Sujelyubu(隋堤柳賦)」 related to the ancient history of the Suyangje(隋煬帝) is a work that shows Yeonheon's critical opinion on the times of the time by using the form of Sa-bu(辭賦). 「Sabdongbansa(歃銅盤辭)」, which is related to the historical story of Mosujacheon(毛遂自薦), is a work that shows the aspirations of the author by changing a historical text into a Sa-bu(辭賦).
Third, if we look at the works that reflect the Taoist traditions and principles, 「Cheongjumangseonnubu(淸州望仙樓賦)」 aims for the envy of paradise and the life of the Jeon-wonhangeo(田園閑居). 「Hyulyubu(鵂鶹賦)」 adopted the contents and theme of 「Bogjobu(鵩鳥賦)」 of Gaui(賈誼), revealing that it is in sync with the relativistic worldview of the Dao family.