메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김기태 (계명대학교)
저널정보
국제언어인문학회 인문언어 인문언어 제24권 제1호
발행연도
2022.6
수록면
157 - 184 (28page)
DOI
https://doi.org/10.16945/inahsl.24.1.6

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper investigates paylye ‘caring’ from the perspective of Positioning Theory (Davies & Harre 1990/1999), and in so doing, explores the potential of Positioning Theory to cast new light on future research and education. The first part of the paper argues that the long research tradition on paylye across various disciplines stands in contrast to the relative lack of research attention on its linguistic aspect. It is, therefore, argued that the notion requires language-centered investigation, for which Positioning Theory deserves a serious consideration as a theoretical, methodological, and pedagogical candidate. Second, paylye is examined and in terms of its synchronic bidirectionality, horizontal relativity, vertical multidimensionality, diachronic fluidity, and agentive selectability under the framework of Positioning Theory. Third, the emergence and negotiation of paylye as a discursive process is also explored and explained in van Langenhove & Harre’s (1999) five positioning modes: self- and other-paylye modes; first-order, second-order, and third-order modes; performative and accountive modes; moral and personal modes; tacit, deliberate, and forced modes. In so doing, the study demonstrates that Positioning Theory offers a promising theoretical, methodological, and pedagogical framework for research on paylye that pivots around language at no expense of its moral aspect.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0