본 연구는 코로나 시대 초등학교 표현 영역 수업 현황 탐색으로 과거 코로나 시대 이전에 표현 영역 수업이 어떻게진행되었고, 현재 코로나 시대에는 어떻게 진행되고 있으며, 미래 포스트 코로나 시대를 어떻게 대비할 것인지 알아보는데 그 목적이 있다. 더 나아가 초등학교 교사들이 표현 영역 수업 진행함에 있어 어떠한 어려움을 가지고 있는지 알아보고, 원활한 진행과 활성화에 도움을 주고자 한다. 본 연구의 연구방법은 영역 분석으로 초등학교에서진행하고 있는 여러 교과들 중에서 체육교과, 그리고 건강, 도전, 경쟁, 표현, 안전 영역 중 표현 영역에 집중하여어떻게 이해하고 해석하는지 알아보았다. 본 연구는 문헌 분석과 함께 설문지에 의한 자료 수집, 자료 분석, 무용교육 전문가, 초등학교 교사 등으로 구성된 전문가 협의회 등을 거쳐 복잡한 사회현상을 심층적으로 규명하고 해석하는 해석적 조사 방법을 사용하였다. 또한 본 연구에서는 수집된 자료는 읽기를 통해 반복적으로 제시되는 주요어와패턴을 바탕으로 결과를 도출하여 검증하는 귀납적 분석 과정으로 분석을 하였다. 따라서 본 연구의 결과는 다음과같다. 미래 포스트 코로나 시대의 초등학교 체육교과 표현 영역 수업에는 코로나 시대 이전의 기존 대면수업과 코로나 시대의 온라인 기기를 활용한 비대면 수업의 장점을 결합하여 적절하게 수업을 진행할 수 있도록 다양한 수업진행 방법의 연구가 필요하다. 수업 주제 및 내용, 대상에 따른 교육과정의 재구성과 직접적인 활동, 간접적인 활동에 대한 연구가 필요하고, 첨단 기기를 이용한 다양한 활동에 대한 연구도 필요하다. 오프라인 수업과 온라인 수업의 장점을 결합하여 오프라인 수업을 중심으로 온라인 수업을 보완하거나 오프라인 자율 학습에 온라인 협동 학습을 결합하는 혼합형 학습 방법인 블렌디드 러닝(Blended Learning) 방법을 활용하여 학습 효과를 높이고, 학습 기회의 확대가 필요하다. 블렌디드 러닝의 한 가지 형태인 플립 러닝(Flipped Learning)은 ‘거꾸로 학습’이라는 수업방식으로 수업은 집에서 하고, 과제는 학교에서 하는 새로운 방식을 활용하여 학습자 중심의 융통성있는 환경에서의 수업에 대한 연구도 필요하다. 또한 학습자 중심으로 실생활과의 관계를 생각하고 문제를 해결해나가며 특정 주제에 대해 학습하고 활동하는 프로젝트 수업(Project-Based Learning: PBL)에 대한 연구도 필요하다.
The purpose of this study is to find out how the expression class was conducted before the corona era, how it is progressing in the current corona era, and how to prepare for the future post-corona era by exploring the current status of elementary school expression class in the corona era. Furthermore, the study wants to find out what kind of difficulties they have in the elementary school expression area classes, and help them to proceed smoothly and activate them. The research method of this study is domain analysis, focusing on physical education, health, challenge, competition, expression, and safety among various subjects in elementary school, and how to understand and interpret it. In this study, an interpretive research method was used to in-depth investigation and interpretation of complex social phenomena through literature analysis, data collection by questionnaire, data analysis, and an expert council composed of dance education experts and elementary school teachers. In addition, in this study, the collected data was analyzed through an inductive analysis process that derives and verifies the results based on the key words and patterns repeatedly presented through reading. Therefore, in the future post-corona era elementary school physical education expression class, the study of various class progress methods so that the classes can be conducted appropriately by combining the advantages of the existing face-to-face classes before the corona era and non-face-to-face classes using online devices in the corona era is needed It is necessary to study the reorganization of the curriculum according to the subject, content, and subjects of the curriculum, direct and indirect activities, and also research on various activities using cutting-edge devices. By combining the advantages of offline and online classes to supplement online classes with an emphasis on offline classes, or by using the Blended Learning method, which is a blended learning method that combines offline self-study with online cooperative learning, to increase learning effectiveness and learn opportunities need to be expanded. Flipped Learning, a form of blended learning, is a study on learning in a learner-centered, flexible environment by utilizing a new method in which classes are held at home and tasks are done at school in a class method called 'reverse learning' also need. In addition, it is also necessary to study project-based learning (PBL), a learner-centered approach to thinking about relationships with real life, solving problems, and learning and working on specific topics.