(연구배경 및 목적) 교육시설은 급변하는 교육 제도와 사회적 흐름에 맞추어 큰 변화를 요구받는 시대적 변화에 직면해 있다. 한국의 교육시설은 이러한 흐름 앞에 학교공간혁신사업 등 정부주도 사업을 진행하고 있으나, 이를 뒷받침 할 관련 사례연구 및 이론화 과정이 부재한 실정이다. 이러한 배경을 바탕으로, 본 연구에서는 미래세대 학교공간을 위한 기초연구로서 선진교육을 수용하고 있는 우수 학교 사례들을 수집하고 분석하여 이를 유형화하고 유형별 계획적 특성을 도출해 다양한 학교시설의 니즈(needs)에 맞는 기초 데이터를 확립하고자 한다. 나아가 그 과정에서 사례별 공간구조의 특질에 초점을 맞추어 정량적 결과를 함축하는 분석을 수행함으로써 학교공간의 저층부 공간의 유형별 특질을 규명해 공간의 형태에 따른 바람직한 학교공간의 디자인 방향성을 제시함에 목적이 있다. (연구방법) 본 연구는 국내외 교육시설의 다양한 사례를 포괄적으로 수집하고 그 중 도면화가 가능한 대상을 선별하여 연구의 대상으로 삼았다. 나아가 사례 수집의 과정에서 학교공간의 특성을 고려하여 학생들의 다양한 활동의 가능성을 담보하는 저층부의 공용공간 형태를 중심으로 교육시설의 유형화 가능성을 동시에 모색하였다. 이를 통해 총 4가지 유형의 공용공간의 구조적 유형화가 가능하였으며 이를 기준으로 세부적인 공간구조적 특성 분석을 수행하였다. 공간구조의 분석에 있어서는 정성적 분석이 아닌 정량적 지표를 제시하고 분석하여 객관성을 담보할 수 있는 데이터를 생산하고자 하였다. (결과) 첫째, 교육시설은 각 전용 공간들을 매개하는 다양한 형태의 공용공간을 가지고 있으며, 사례의 수집과 유형화 결과 크게 4개의 유형으로 나뉘어질 수 있었다. 단일 복도의 연계로 이루어진 단일갤러리형, 하나의 순회동선으로 구성되는 순회갤러리형, 가지형으로 전개되는 트리갤러리형, 자유로운 구성을 보여주는 자율갤러리형이 교육시설 공용공간의 형태를 기반으로 한 4가지 유형화의 결과라 할 수 있다. 둘째, 유형별 내부공간의 공간구조적 특질을 분석하기 위해 가시장분석(VGA)을 통한 가시장그래프 및 위상도(visual integration)를 분석해 본 결과 각 유형별로 다른 구조적 특성을 가지고 있음을 알 수 있었다. 트리 갤러리형, 자율 갤러리형, 단일 갤러리형, 순회 갤러리형 순으로 낮아지는 위상도의 분포를 볼 수 있었으며, 이는 공간의 쉬운 이해와 자율성을 의미한다는 측면에서 교육시설 계획 시 공용공간의 구성과 형태적 유형을 특정할 때 참조할 수 있는 지점을 제공한다. (결론) 본 연구는 교육시설의 공간구조적 특질에 기반한 유형화를 수행하였으며 그 과정에서 국내외 사례의 비교분석이 가능한 사례의 수집, 유형의 분류, 정량적 분석결과의 도출 등을 통해 미래세대 교육시설 건축의 기초자료를 형성하였음에 그 의미가 있다고 하겠다.
(Background and Purpose) Education facilities face changes in the times that require self-learning rather than rote learning, participation and communication rather than simple problem solving, and a convergent approach without boundaries. Our society is also implementing various educational facility improvement projects in line with these demands. Based on this background, this study establishes basic data suitable for the needs of various school facilities by collecting and analyzing school cases that accommodate advanced education as basic research for future generations. Furthermore, the study investigates the characteristics of each type of school space via an analysis that implies quantitative results by focusing on the characteristics of the spatial structure by case. (Method) This study comprehensively collected various cases of domestic and foreign educational facilities, and selected subjects that could be drawn among them. Furthermore, in the process of case collection, the possibility of categorizing educational facilities was simultaneously sought, focusing on the form of a public space in the low-rise part that guarantees the possibility of various activities of students. A total of four types of public spaces were categorized, and a spatial structural characteristics analysis was performed in detail, based on this. (Results) First, educational facilities have various types of public spaces that mediate each dedicated space, and as a result of collecting and categorizing cases, they could be largely divided into four types. A single gallery type consisting of a single corridor, a circular gallery type consisting of one circulation line, a tree gallery type unfolding in a branch type, and an autonomous gallery type showing free composition, can be said to be the result of four categorizations based on the form of public space of educational facilities. Second, to analyze the spatial structural characteristics of each type of internal space, each type was found to have different structural characteristics, as a result of analyzing the market graph and visual integration through VGA. The distribution of topological maps was in the descending order of tree, autonomous, single, and circuit gallery types, which provides a reference when specifying the composition and morphology of public spaces, in terms of easy understanding and autonomy of space. (Conclusions) This study was meaningful in that it formed basic data on the construction of future generations of educational facilities by collecting cases, classifying types, and deriving quantitative analysis results that can be compared to domestic and foreign cases.