(연구배경 및 목적) 현대 사회에서 디자인의 영역은 사물과 환경의 외형적, 물리적 구성에 그치지 않고 인간의 심리와 행동의 디자인도 포함하는 것으로 확장되고 있다. 이와 관련된 다양한 디자인심리 원리들이 연구되고 있는데 본고는 이들 중에서 행동경제학의 넛지 이론과 디자인의 연관성에 초점을 두고 연구를 진행하였다. 행동경제학에서도 넛지 전략을 Choice Architecture, 또는 Behavioral Design이라고 부른다. 이 명칭을 통해서도 알 수 있듯이 현대 디자이너의 역할에는 사용자의 심리와 행동을 디자인 하는 것도 포함된다. 그러므로 본고는 행동경제학의 넛지 전략들이 디자인에 어떻게 적용이 가능한지를 연구하였다. 이를 통해 현재는 각 디자이너들이 개별 디자인 프로젝트별로 적용하고 있는 넛지디자인 전략들을 체계화할 수 있는 틀을 제안하고자 하였다. (연구방법) 본고는 문헌연구 및 사례 분석의 방법으로 진행되었다. 행동경제학 관련 문헌들을 연구하여 넛지 전략을 조사하였으며 소비자행동론, 디자인심리 문헌들을 연구하여 각 넛지 전략을 지지하는 심리 이론들을 분석하였다. 행동경제학의 넛지 전략과 디자인의 연관성 분석은 넛지디자인 사례들의 수집과 분석을 통해 진행되었다. (결과) 본고는 가장 포괄적인 행동경제학의 넛지 전략인 MINDSPACE 전략을 중심으로 연구를 진행하였다. MINDSPACE는 9개 넛지 전략인 Messenger, Incentives, Norms, Defaults, Salience, Priming, Affect, Commitments, Ego의 첫 글자들을 모은 것이다. 본고는 먼저 각 전략이 인간의 의사결정과 행동에 어떻게 영향을 미치게 되는지를 설명하는 연관 심리원리들을 분석하였다. 그 결과, 각 전략별 연관 심리원리들은 "Messenger-정보원천효과", "Incentives-도구적 조건화, 전망이론", "Norms-동조이론", "Defaults-휴리스틱 정보처리, 가용성 휴리스틱", "Salience-선택적 지각, 부정성 효과, 앵커링 효과, 폰 레스토프 효과", "Priming-프라이밍 효과, 스키마 & 멘탈모델", "Affect-감정적 의사결정 방식", "Commitments-인지부조화 이론", "Ego-자아개념, 자아존중감, 자아효능감, 자아가치감"으로 분석되었다. 또한 본고는 행동경제학에서 제시하는 넛지 전략과 디자인의 연관성을 연구하기 위하여 넛지디자인 사례들을 수집, 분석하여 각 전략별로 대표적인 디자인 사례 2개씩을 제시하였다. (결론) 본고는 위와 같은 연구결과를 통해 MINDSPACE 넛지 전략이 비록 행동경제학에서 정책, 재정 관리, 안전, 건강관리 등과 관련되어 제안된 것들이지만 디자인에서도 바람직한 사용자의 행동유도를 위해 적극적으로 적용되고 있음을 증명하였다. 또한 본고의 연구결과는 디자인과 행동경제학, 심리학, 소비자행동론의 다학제적 연구를 통해 도출된 것이므로 디자이너들이 이 분야의 전문가들과 협업을 할 때 활용할 수 있는 체계적 정보가 될 것으로 기대한다.
(Background and Purpose) In the present era, the realm of design is not limited to the external and physical composition, but is expanded to include designing of human psychology and behaviors. Accordingly, various principles of design psychology are studied. Among them, this paper focuses on the relationship between nudge theory of behavioral economics and design. In behavioral economics, nudge strategy is called "Choice Architecture" or "Behavioral Design." As these terms suggest, the role of a designer includes designing behaviors of users. Therefore, this paper studies how nudge strategies suggested by behavioral economics can be applied to design. Through this, the study attempts to propose a systematic framework for nudge design strategies, which are currently being applied by designers in their respective design projects. (Method) This paper uses the research method of literature review and case analyses. Nudge strategies of behavioral economics were investigated by studying the behavioral economics literature, and psychological theories supporting each nudge strategy were analyzed by studying the literature on consumer behavior and design psychology. Analysis of the relationship between design and nudge strategies of behavioral economics was conducted through collection and analyses of nudge design cases. (Results) This paper focused on the MINDSPACE strategy, which is one of the most comprehensive nudge strategy in behavioral economics. MINDSPACE is a collection of the first letters of the nine nudge strategies: Messenger, Incentives, Norms, Defaults, Salience, Priming, Affect, Commitments, and Ego. This paper first analyzed the related psychological principles that explain how each strategy influences human behaviors. The psychological principles analyzed were as follows: "Messenger - Source Effect," "Incentives - Instrumental Conditioning, Prospect Theory," "Norms - Conformity Theory," "Defaults - Heuristic Information Processing, Availability Heuristic," "Salience - Selective Perception, Negativity Effect, Anchoring Effect, von Restorff Effect," "Priming - Priming Effect, Schema & Mental Model," "Affect - Affective Decision-Making," "Commitments - Cognitive Dissonance Theory," "Ego - Self-concept, Self-esteem, Self-efficacy, Self-worth." In addition, this paper collected and analyzed nudge design cases to study the relationship between design and the nudge strategies suggested by behavioral economics, and presented two representative design examples for each strategy. (Conclusions) This paper proves that the MINDSPACE nudge strategies are actively applied in design, although they are originally proposed in relation to policy, wealth management, safety, and health. In addition, since the results of this paper are derived through multidisciplinary research on design, behavioral economics, psychology, and consumer behavior, it is expected that designers can utilize them when collaborating with experts in these fields.