(연구배경 및 목적) 인간중심디자인 패러다임은 초기에는 디자이너가 기계보다는 소비자인 인간에 더 관심을 갖는 것으로 시작되었다. 현재는 이를 위한 창의적인 방법론들이 지속적으로 개발되면서 다양하고 혁신적인 양상으로 전개되고 있다. 또한 선진국을 중심으로 서비스 산업의 비중이 점차 커지면서 제조업과 서비스 산업의 결합이 일어나고 있는데 디자인도 이를 반영하여 모든 디자인에서 "소비자 체험"을 강조하고 있다. 그러므로 기업들은 소비자의 심리적 특성을 연구하고 이를 제품과 서비스의 디자인에 반영하고자 노력하고 있다. 본고는 디자인 사용자의 심리적 특성을 연구하고자 한다. 심리학 이론들에 대한 디자인학적 분석을 시도하고자 하며 현대 디자인에 적용될 수 있는 체계적인 심리학 정보들을 제시하고자 한다. 본고는 디자인과 관련된 심리학 이론들 중에서 사용자의 "행위체계"와 관련된 이론을 분석하는 것으로 연구의 범위를 제한한다. (연구방법) 본고는 문헌 조사 및 디자인 사례 분석을 중심으로 연구를 진행하였다. 심리학, 디자인학, 디자인심리 관련 문헌들을 중심으로 문헌 조사를 실시하였다. 디자인 사례 분석은 관련 문헌 및 기사 검색, 현장 답사, 인터넷 검색 등을 통해 필요한 자료를 수집하였다. (결과) 디자인 사용자의 행위체계와 관련된 심리 원리들은 "행동의 유도", "행동의 학습 및 강화", "휴먼 에러"의 측면에서 분석하였다. "행동의 유도"와 관련하여서는 어포던스와 넛지의 개념을 제시했고 "행동의 학습 및 강화"에 관련하여서는 조작적 조건화 이론을 제시했다. 또한 불완전한 인간에게서 필연적으로 발생하는 "휴먼 에러"와 관련하여 계획 오류와 실행 오류의 개념을 제시했고 이런 오류가 발생하는 중요한 이유인 인지 부담에 대해 조사했다. 다음으로 제시된 심리 이론들을 디자인에 적용하기 위한 방법론들과 실제 디자인 사례들을 분석하였다. "디자인을 통한 행동의 유도" 방법론으로는 "제약 없는 행동의 유도(가시성, 맵핑, 게임화, 익숙한 일상 경험의 적용, 무의식적 욕구의 충족)"와 "제약을 통한 행동의 유도(심리적 제약, 물리적 제약, 순서적 제약)" 방법론들을 분석하였다. "디자인을 통한 행동의 학습 및 강화"와 관련하여서는 조작적 조건화의 디자인 방법론을 분석하였다. 마지막으로 "디자인을 통한 휴먼 에러의 지원"과 관련하여서는 포용성 있는 디자인의 전략들로 "사전 예방 전략", "사후 되돌림 전략", "사후 피해 최소화 전략", "확인 및 경고 전략"을 제시하였다. (결론) 위의 연구결과들을 통해 알 수 있듯이 디자이너는 디자인의 구성요소들을 통해 바람직한 사용자 행동을 유도, 강화할 수 있다. 또한 휴먼 에러의 지원과 관련된 연구결과들은 디자이너가 인간의 삶에 얼마나 큰 영향력을 미칠 수 있는가를 알게 해준다. 이런 연구결과는 디자이너에게 강력한 힘을 부여한다. 그러나 그만큼의 사회적, 도덕적 책임감도 함께 주어지는 것이다. 디자인이 인간의 행태 심리에 미치는 이런 효과들에 대해 디자이너들이 인식할 필요가 있으며 이를 책임감 있게, 또 효과적으로 활용할 필요가 있다.
(Background and Purpose) Human-centered design paradigm was started with designers' paying more attention to humans, rather than machines. Currently creative methodologies for this paradigm are continuously being unfolded in innovative ways. Also, as the proportion of service industry increases, especially in developed countries, a merging of manufacturing industry and service industry is taking place. Design reflects this change and emphasizes "consumer experiences." Therefore, companies are trying to reflect psychological characteristics of consumers in the design of their products and services. This paper studies the psychological characteristics of design users. It attempts to analyze psychological theories from the perspective of designology and presents systematic psychological information that can be applied to contemporary design. This paper limits the scope of research to user's "behavioral system" among psychological theories related to design. (Method) This research has been conducted through literature review and case analyses. Literature review regarding psychology, designology, and design psychology has been conducted. For design case analyses, data have been collected through literature review, article review, field trips, and internet search. (Results) Psychological principles related to behavioral system of design users have been analyzed in terms of "inducing behaviors", "learning and reinforcing behaviors", and "human errors." In relation to "inducing behaviors", concepts of Affordance and Nudge were presented, and in relation to "learning and reinforcing behaviors", the theory of Operant Conditioning was presented. In relation to "human errors" that inevitably occur because humans are imperfect, the concepts of planning error and execution error were presented, and the cognitive load, which is an important reason for these human errors, was investigated. Next, the design methodologies and actual design cases were analyzed in relation to psychological theories that are proposed. "Inducing behaviors through design" includes "unconstrained methods(Visibility, Mapping, Gamification, Application of Familiar Everyday Experiences, Satisfaction of Unconscious Needs)" and "methods of constraint(Psychological Constraint, Physical Constraint, Sequential Constraint)". Regarding "learning and reinforcing behavior through design", design methodology of Operant Conditioning was analyzed. Lastly, as strategies for "supporting human errors through design", "Prevention Strategy", "Recovery Strategy", "Post-Damage Minimization Strategy", and "Confirmation and Warning Strategy" were presented. (Conclusions) As can be seen from the above results, designers can induce and reinforce desirable behaviors of users through design elements. In addition, when we see the results regarding the support of human errors through design, we can realize how much influence designers can have on human life. These findings endow designers with great power. However, designers must keep in mind that social and moral responsibility also comes with this power. Designers need to be aware of these effects of design on human behaviors, and need to use them responsibly and effectively.