(연구배경 및 목적) 근대 이후 공간의 형태 생성 의미를 표현하기 위한 다각적인 노력이 있어 왔다. 건축가 베르나르 츄미(Bernard Tschumi)는 70년대 말과 80년대 초반 영화의 기법들을 건축과 결부시키는 작업에 상당한 관심을 기울였다. 본 연구는 영화 대본 연작의 선험적 시도인 프로그램 다이어그램 기법이 공간의 형태 생성에 중요한 영향을 미치는 것을 그의 초기 작품을 통해 알아본다. 이를 통해 영화의 기법들을 공간과 결부시키는 작업이 공간 디자인 형태 생성에 있어서 아이디에이션으로 활용할 수 있는 가능성을 모색하는데 연구의 목적을 갖는다. (연구방법) 연구의 방법은 다음과 같다. 첫째, 1997년 발간한 「Architecture in/of motion」의 여섯 개의 작업들을 영화 대본 원작으로 정리하여 발표한 작품집을 주요 연구 대상으로 살펴보고, 이론적 고찰의 배경으로 삼는다. 둘째, 이를 통해 공간 형태 생성을 위한 영화 대본 연작의 공간적 관계성을 검토하고 선행연구와 문헌 고찰을 통해 개념 언어를 도출하여 분석의 틀로 구축한다. 셋째, 분석의 틀을 토대로 공간 형태 생성 요소의 주요 특징들을 영화 기법과 함께 살펴본다. 넷째, 프로그램 다이어그램 기법에 의해 실제 구현된 사례를 통해 어떠한 의미로 그의 설계 프로세스가 계획되었는지를 분석하면서 연구를 마무리한다. (결과) 영화 대본 원작을 바탕으로 한 프로그램 다이어그램 구조는 이벤트(event), 공간(spatial), 운동(movement)으로 대표된다. 첫째, 영화 기법 중 플래시백, 교차편집, 점진노출은 공간 형태 생성에 있어 이벤트적 효과, 전통적인 프로그램의 해체, 관객에 의한 형태의 완성 등에 있어 공간 형태 생성에 극적 수용을 위한 중요한 요소이다. 둘째, 영화적 산책로의 시퀀스적 공간 형태 생성으로 라 빌레트 공원에서 나타난 그리드 체계는 공간 언어와 프로그램, 공간과 형태, 이벤트와의 관계를 시공간적인 변위를 체험하는 요소로 작용한다. 셋째, 사이공간으로서 공간 형태 생성은 프로그램을 혼합, 재배열하여 병치와 중첩의 방식을 통해 재조직된다. 넷째, 움직임으로의 공간 형태 생성은 동적인 이미지를 프로그램에 반영하여 지각적 활성화를 반영한 역동적인 형태 생성을 확인할 수 있다. (결론) 본 연구에서는 공간 형태 생성 시 프로그램 다이어그램이 중요한 설계 프로세스 요소임을 살펴보고 그 중 영화 대본 연작을 통한 작업이 공간 형태 생성에 있어 다양한 응용 가능성을 이끌어 낼 수 있음을 확인하고자 했다. 이는 각 분야의 예술이 본질에 기인하는 교류를 통한 연구가 지속적으로 이루어지길 기대하는 바이다.
(Background and Purpose) Since modern times, there have been various efforts to express the meaning of the generation of space. Architect Bernard Tschumi paid considerable attention to the work of linking film techniques to architecture in the late ’70s and early ’80s. This study examines program diagram techniques through his early works ?an a priori attempt at a series of movie scripts?have had an important influence on the creation of forms in space. The purpose of the study is to explore the possibility that combining film techniques with space can be used in the creation of spatial design forms. (Method) The method of research is as follows. First, the six works of Tschumi’s Architecture in/of Motion, published in 1997, are summarized as an original film script and published as the main research subject, and are used as the background for theoretical consideration. Second, the spatial relationship of the series of movie scripts for the creation of spatial forms is reviewed, and conceptual language is derived through prior research and literature review, and constructed as a framework for analysis. Third, based on the framework of the analysis, the main characteristics of the spatial shape-generating element are examined together with the film technique. We conclude the study by analyzing the meaning of his design process through the examples implemented by the program diagram technique. (Results) The program diagram structure based on the original movie script is represented by events, spaces, and movements. First, among the film techniques, flashback, cross-editing, and gradual exposure are important factors for dramatic acceptance of spatial shape creation in terms of eventual effects in spatial shape creation, the dismantling of traditional programs, and the completion of forms by audiences. Second, the grid system that emerged in La Villette Park due to the generation of sequential spatial forms of cinematic trails acts as a factor in experiencing spatiotemporal displacement in the relationship between spatial language and programs, spaces and shapes, and events. Third, the creation of a spatial shape as an interspace is reorganized through a method of juxtaposition and overlapping by mixing and rearranging programs. Fourth, the creation of a spatial shape by movement can confirm the creation of a dynamic shape reflecting perceptual activation by reflecting a dynamic image in the program. (Conclusions) In this study, program diagrams are an important design process element in spatial shape creation, and among them, work through movie script series can lead to various applications in spatial shape creation. This is expected to continue research through exchanges based on the essence of art in each field.