(연구배경 및 목적) 유치원은 취학 전 유아들이 거쳐가는 거점공간으로 유아들이 자유롭고 창조적인 학습 능력과 함께 최적화된 환경에서 놀이와 학습을 진행함으로써 유아들의 지능 및 행동발달에 큰 영향을 끼치는 공간이다. 최근 발표된 유치원 관련 연구들에서는 유치원 공간계획 시 실외에서의 유아들의 신체, 사회, 인지, 정서발달을 포함한 놀이공간, 생태공간, 개인공간, 실험공간, 집적공간의 5가지 핵심공간 계획의 중요성을 밝히고 있다. 이에 본 연구에서는 유아발달 촉진을 위한 유치원 실외공간의 5가지 주요 핵심공간 계획 시, 중요하게 고려해야 할 공간별 영역을 중심으로 우선순위를 제시함으로써 설계 방향을 모색해보고자 한다. (연구방법) 연구의 방법은 크게 요인분석과 계층분석으로 구분하여 진행된다. 첫째, 유아발달 특성, 유치원의 5가지 핵심공간의 개념 및 계획요소 관련 문헌을 고찰하고 심층면접을 통해 예비변수를 각각 도출한다. 둘째, 최종 예비변수의 도출을 위해 전문가 FGI를 실시하여 요인을 선정한다. 셋째, 요인분석 결과에 따라 계층분석기법을 통해 요인 간 가중치 및 우선순위를 선정하고 도출한다. (결과) 조사 결과, 유치원의 실외공간에서는 활동공간이 가장 중요하다는 결과가 나왔다. 이는 유아가 유치원 실외공간의 놀이?학습 과정에서 신체적 발달을 촉진하는 것이 가장 중요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 생태공간은 두 번째 중요한 공간으로 인식하고 있었으며, 생태공간을 통해 유아들이 실외공간에서 동물과 식물을 접하고 자연을 지각함으로써 인지적 발달을 향상시킬 수 있을 것으로 판단하였다. 세 번째는 실험공간으로 다양한 재료를 통해 만들기를 시도하고 모험에 도전을 하며, 점토와 같은 부드러운 재료들을 사용함으로써 인지적 발달을 향상시킬 공간으로 판단하였다. 네 번째는 집적공간으로 사회성 발달을 위한 공간으로 개방된 공간에서 팀워크를 통해 작업을 하면서 상호작용하는 활동을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 개인공간은 중요도가 가장 낮은 공간으로 조사되었는데, 이는 유아의 정서성 발달에 영향을 주는 것으로 나타났다. (결론) 본 연구에서는 유아발달 특성을 고려한 유치원의 5가지 핵심공간의 계획요소에 있어 우선적으로 선정되어야 할 요소들을 파악하고 제안하고자 하였다. 따라서 유치원의 디자인적 측면에서 고려하기에는 한계점이 있었으므로 향후 지속적인 연구를 통해 유치원의 디자인 방향을 모색해보고자 한다.
(Background and Purpose) Kindergarten is a necessary milestone for preschool children where they can develop their creative abilities, intelligence, and motor skills, provided that they can play and learn in an optimal environment. Recent research on kindergartens indicates that when designing kindergarten outdoor spaces, the five types of spaces play are essential for children’s physical, social, cognitive, and emotional development: active-play, individual play, ecological, experimental, and gathering spaces. Therefore, this study intends to explore the design direction for each of the five types of outdoor spaces that should be prioritized to promote child development. (Method) This study used both factor and hierarchical analysis methods. First, after observing child development and referring to the relevant documents on the concept and planning aspects of the five key spaces of kindergartens, the preparatory variables were obtained through in-depth interviews of kindergarten teachers. Second, to derive the final variables, the final variables extracted by an expert FGI were used to develop a questionnaire administered through e-mail and face-to-face interviews. Third, the results are analyzed by determining the weightage and relative salience of the selected factors. (Results) The survey results indicate that among the outdoor kindergarten spaces, active-play areas are the most important. According to the survey, children all believe it to be the most important factor for promoting children’s physical development in the process of play-learning. Ecological spaces are the second most important type of space, because children can connect with animals and plants and get in touch with nature through, which improves their cognitive development. Third, experimental spaces enable children to try variety of materials such as clay, meet challenges, and take risks. Therefore, it is another space that helps improve children’s cognitive development. Fourth, the gathering space is also a space for children’s social development, as it allows them engage in teamwork and prioritizes mutual interactions. Based on the survey, individual space is the least important type of space, although it has an impact on children's emotional development. (Conclusions) Considering the goal of child development and the five key kindergarten spaces, this study proposed the elements that should receive the highest priority while designing kindergartens. Based on these results, future research should consider the limitations of the existing design and further develop the design direction for kindergartens.