(연구 배경 및 목적) 현대 사회의 경제가 발달하고, 현대인들의 생활 수준 향상으로 구매에 대한 욕구가 높아지고 있다. 최근 코로나19로 인해 온라인 및 모바일로 쇼핑이 늘어나, 매장을 직접 방문하지 않는 방식으로 구매 행동이 변화하고 있다. 이에 따라 백화점은 크고 넓은 공간을 이용하는 소비자에게 휴식 공간을 제공하여 체류 시간을 높여 소비를 유도하고자 한다. 제품뿐만 아니라 다양한 소통, 교류 등의 기능을 넓혀가며, 휴식 공간을 위한 효과적인 디자인과 스타일을 계획한다. 그에 따른 한 방법인 바이오필릭의 디자인 요소를 도출하여 현재 백화점 현황과 적용에 대하여 분석 후, 백화점 실내 휴식 공간 디자인 계획 방향성에 대하여 기초 자료를 제공하는 데 연구의 목적이 있다. (연구방법) 본 연구는 백화점 실내로 연구 범위를 한정하고, 최근과 예전의 바이오필릭 디자인 요소 적용 정도를 알아보기 위해 개장 된 년도를 나누어 백화점 3사, 4곳으로 나누어 선정하였다. 문헌 고찰과 선행 연구를 바탕으로 휴식 공간 4곳(통로 옆, 에스컬레이터 옆, 엘리베이터 홀, 휴식 홀)과, 휴식 공간 특성 4가지(심미성, 쾌적성, 편리성, 접근성)를 도출하였다. 바이오필릭 디자인 요소인 자연의 직접적 체험(7가지), 자연의 간접적 체험(3가지), 공간과 장소의 체험(4가지)을 각 휴식 공간 특성과 연관 지어 16가지의 요소를 도출 후, 조사 대상(백화점 3사, 4곳)에 적용해 현장 조사 및 분석하였다. (결과) 그 결과, 공기 순환을 위한 공조 시스템, 자연 광과 비슷한 느낌의 따뜻한 조명, 부드러운 간접 조명을 사용하여 쾌적성에 해당되는 부분이 우수했으며, 심미성, 접근성, 편리성 순으로 각 공간에 우수하게 적용된 바이오필릭 요소를 확인할 수 있었다. 또한, 조사 대상 중, 2021년 이전에 지어진 백화점 2곳은 휴식 홀이 존재하지 않았으나, 2021년 이후에 지어진 백화점 2곳은 휴식 공간과 바이오필릭 요소들이 접목되어 휴식 공간에 대한 인식이 달라진 것을 알 수 있었다. 하지만 물의 활용과 매체를 통한 재현, 자연 광의 유입 등 미흡한 부분도 있었기에, 휴식 공간 특성을 고려한 바이오필릭 디자인 계획을 활용하여 각 공간의 미흡한 부분을 보완할 수 있도록 제안하였다. (결론) 바이오필릭 디자인이 적용된 휴식 공간은 쾌적한 환경과 다양한 효과로 현대 소비자들이“힐링”하는 공간으로 변화하며, 나아가 자연의 조화를 통한 백화점의 더 나은 실내 휴식 공간을 만들기 위한 기초 자료로 활용되기를 기대해 본다.
(Background and Purpose) In modern societies, economic development has led to an increase in people’s desire to purchase goods and services by improving people’s living standards. Recently, COVID-19 has led to an increase in online shopping, including on mobile devices, thereby changing people’s purchase behavior away from store-based purchases. Consequently, in the post-COVID era, department stores are trying to encourage consumption by providing large and spacious resting spaces to increase consumers’ visit duration. In terms of style and effectiveness, these stores have designed rest spaces that not only expand the display spaces for products but have also expanded their functions such as communication and exchange. Therefore, this study aims to provide basic data to suggest directions for designing biophilic indoor rest spaces at department stores after analyzing the current status and application of rest space design these stores. (Method) This study limited the scope of research to the indoor spaces of four department stores (research subjects) of three types in order to determine the degree of application of previously proposed biophilic design elements. Based on a literature review of prior research, four rest spaces (aisle side, escalator side, elevator hall, and rest hall) and four rest space characteristics (aesthetic, comfort, convenience, and accessibility) were derived. Biophilic design elements such as direct natural experience (seven types), indirect natural experience (three types), and spatial experience (four types) were derived by associating the 16 elements with the characteristics of each rest space. Thereafter, these elements were applied to the research subjects for field investigation and analysis. (Results) The application of the air conditioning system for air circulation, warm lighting similar to natural light, and soft indirect lighting were some of the elements that were used to confirm their effectiveness in each space in terms of aesthetics, accessibility and convenience. In addition, while two department stores built before 2021 did not have rest halls, two department stores built after 2021 changed the perception of rest spaces by combining various biophilic elements. However, after identifying the limitations of each reset space, a bibliographic design utilization plan was proposed to address issues related to aspects such as the use of water, reproduction through media, and inflow of natural light. (Conclusions) Based on the study results, we to inspire departmental stores to plan biophilic rest space designs to transform these spaces into a ”healing” space for modern consumers by providing a pleasant environment other benefits. Furthermore, this study can be act as a basis for creating better indoor rest spaces for department stores by promoting natural harmony.