(연구배경 및 목적) 코로나19의 확산 방지를 위한 사회적 거리두기의 시행으로 일반적으로 전통시장이나 마트에서 구매하던생필품 및 식품의 소비가 '언택트' 플랫폼을 통한 소비형태로 확장되면서, 기존 오프라인 유통공간의 가치 재고려와 공간 특성화에 대한 고찰이 요구되고 있다. 또한, 소비형태가 체험과 경험 중심의 소비로 빠르게 전환되고 있어 지역의 사회적ž문화적 연대의식의 형성에 중요한 역할을 하는 전통시장의 활성화를 위한 체계적 지원이 필요하다. 이에 본 연구에서는 지역 공동체의 구심점 역할을 하며 관광 장소로서 성공적 결과를 만들어낸 해외 광장형 전통시장 계획 사례연구를 통해 급변하는 소비형태와 소비자의 새로운 라이프스타일에 적합한 시장 공간 계획의 요소와 특성을 파악하고자 한다. (연구방법) 본 연구에서는 해외 광장형전통시장의 지붕 디자인 특성을 분석하기 위하여 다음과 같이 연구한다. 첫째, 국내 근린상권형 전통시장 활성화 방안 계획에 적용 가능한 공간 특성을 가진 7개의 해외 광장형 전통시장 계획을 선정한다. 둘째, 5명의 국내 건축전문가(한국 건축사 및 국내대학원 이상 졸업)와 5명의 해외 건축 전문가(해외 건축사 및 해외 대학원 이상 졸업)의 평가를 종합해, 광장형 전통시장 계획의중추적 역할을 하는 지붕 디자인의 특성을 정성적으로 분석한다. 셋째, 국내 광장형 전통시장 계획에 적용할 수 있는 시사점을도출한다. (결과) 지역 공공공간의 랜드마크로서의 역할과 중요성을 나타내는 '상징성'과 지역의 자연환경적·인문학적 특성을공간적 요소로 계획에 반영한 정도를 나타내는 '지역성'이 5점 만점에 4.6점으로 '매우 강'으로 평가되었다. 지붕디자인과 자연및 인공경관과의 심미적 화합을 나타내는 '조망성'과 지붕의 시각적ž기능적 열린 정도를 나타내는 '개방성'은 각각 3.2점과 3.4점으로 '중'으로 평가되었다. '상징성'은 7개의 사례 중 5개의 사례에서 최고점으로 평가됐으며, '조망성'은 5개의 사례에서 최저점으로 평가되었다. 본 분석을 통해 광장형 시장 활성화를 위한 지붕 디자인에 필요한 계획 요소의 중요도를 '상징성', '지역성', '조형성', '개방성', '조망성' 순으로 나열할 수 있다. (결론) 관광 장소로서 지역을 대표하는 해외 전통시장 분석을 통해 도출한 지붕계획의 특성은 다음과 같다. 첫째, 전통시장의 지붕은 지역성을 반영한 형태와 재료를 반영하여 계획될 때, 지역주민들의 추억이녹아있는‘장소’로서의 내재 된 잠재적 가치를 구축할 수 있다. 이는 시장이라는 특정 장소에만 존재하는 독특한 정체성을 만드는 작업으로, 대형마트나 온라인 유통업체와의 차별화된 공간체험을 위한 중요한 요소이다. 둘째, 전통시장의 지붕은 시장 공간과 구조를 분리하여 계획될 때 건축적ž공간적 재미를 만들어낼 수 있으며, 이는 시장 고유의 관광지 매력 속성을 높여주는 주요 계획 요소로 인식할 수 있다. 지붕은 열ž일조ž공기ž방재환경 등의 기능적인 요소 외에도, 전통시장을 매력적이고 방문하고 싶은 장소로 만들어, 전통시장을 소비공간으로 선호하지 않던 다양한 계층의 사람들을 유입하는 효과를 가져올 수 있다.
(Background and Purpose) As the implementation of social distancing to prevent the spread of COVID-19, the consumption of daily necessities expands to the form of consumption through the "untact" platform. It is required to reconsider the value of existing offline distribution spaces. In addition, as the form of consumption is rapidly shifting to experience-oriented consumption, a systematic support is needed to revitalize the traditional market, which plays an important role in forming a sense of social and cultural solidarity in the region. Therefore, this study aims to identify the elements and characteristics of market space suitable for rapidly changing consumption patterns and consumers' new lifestyles, through a case study of successful overseas square type traditional market. (Method) In this study, to analyze the characteristics of roof design of overseas traditional markets, the following study is conducted: first, we selected 7 markets with spatial characteristics applicable to the domestic neighborhood market revitalization plan. Second, we analyze the characteristics of roof design by combining the evaluation of 5 domestic architects and 5 international architects. Third, implications that can be applied to the domestic square-type traditional market plan are derived. (Results) 'Symbolism', which represents the role of local public spaces as urban landmarks, and 'locality', which represents the degree to which the natural environmental and humanistic characteristics of the region are reflected as design elements, were evaluated as 'intense' with 4.6 points out of 5. The 'viewability', which represents the aesthetic harmony between the roof design and the natural and artificial scenery, and the 'openness', which represents the visual and functional openness of the roof, were evaluated as 'moderate' respectively with 3.2 points and 3.4 points. 'Symbolism' was rated as the highest point in 5 cases out of 7 cases, and 'viewability' was evaluated as the lowest point in 5 cases. Through this analysis, the importance of design elements necessary for roof design to revitalize the square-type market can be listed in the order of 'symbolism', 'locality', 'tidal formation', 'openness', and 'viewability'. (Conclusions) The characteristics of the roof plan derived through the analysis of overseas traditional markets are as follows: first, when the roof of a traditional market is planned to reflect the local traditional shape and material, it can build an inherent potential value as a "place" where local residents' memories are melted. Second, the roof design can create an 'architectural fun' when planned separately from market space and structure. In this way the roof can be recognized as a main design element that enhances the attraction of tourist to the market, bringing people from various classes who did not prefer traditional markets as a consumption space.