(연구배경 및 목적) 오늘날 행정복지센터는 주민자치시설과의 복합화 계획을 통해 주민자치기능 및 지역 주민을 위한 문화ᆞ 복지ᆞ편의 기능을 함께 수행하는 지역사회에 가장 밀접한 근린생활권 내 공적공간이라 할 수 있다. 특히 저층밀집주거지역의경우 행정복지센터가 지역의 거점 시설로서 공적 역할이 더욱 중요시되고 있으며 이와 관련해 공공건축물의 공공성에 대한 논의가 활발히 이루어지고 있다. 이에 본 연구에서는 저층밀집주거지역에서의 행정복지센터 사례를 건축적 공공성 측면에서 고찰하고 추후 신규 행정복지센터 계획 시 공공성 증진을 위한 건축계획적 방향을 모색하고자 한다. (연구방법) 본 연구는 인천광역시내 저층밀집주거지역의 행정복지센터를 연구 대상으로 한다. 연구 방법은 우선 관련 선행연구를 검토하여 행정복지센터의 개념및 건축적 공공성의 의미를 살펴보았다. 이어서 선행연구에서 활용된 공공성 분석 요소 가운데 공간 활용, 이용 편의성, 접근성, 주민자치공간(프로그램)의 요소로 구성된 공공성 분석의 틀을 도출하고 이를 기반으로 선정된 사례를 직접 방문하여 현장조사및 분석을 진행하였다. (결과) 첫째, 공간 활용성 측면에서 저층밀집주거지역의 행정복지센터는 진입 및 지상부 유휴공간의 대부분이 주차용도로 활용되고 있으며 건물 내 옥외 휴게공간의 경우 면적이 좁거나 진입이 불가능해 활용도가 떨어지는 것으로파악됐다. 둘째, 기본적인 주차공간과 민원 키오스크 등의 편의시설이 부족하고 1층에만 장애인 화장실이 배치되어 있는 등 이용 편의성 측면에서 보완이 필요함을 확인하였다. 셋째, 접근 편의성의 경우 버스정류장에서의 거리는 보행권역에 위치해 양호한 편이었지만 좁은 도로 여건으로 인해 주정차 혼재 및 보차분리 문제와 안내 사이니지 부족 등 보행환경의 개선점이 존재하였다. 넷째, 저층밀집주거지역의 행정복지센터는 대지의 용도지역과 면적의 제한 때문에 상대적으로 주민자치시설에 할애된 면적이 협소하고 이로 인해 다양한 프로그램을 수용·운영하는데 한계가 있는 실정이었다. (결론) 저층밀집주거지역의 행정복지센터는 지역의 거점시설로서 그 역할이 더욱 중요시되고 있는 만큼 신축 또는 증측을 계획시 공공성 증진을 위해 다음과 같은 건축계획적 측면을 고려할 필요가 있다. 우선, 건물의 진입 및 지상부는 민원인과 보행자가 상시 이용할 수 있도록 개방감을 확보할필요가 있으며 건물 내 옥외 휴게공간의 경우 위치와 면적, 사용성 등을 고려한 계획이 필요하다. 또한 법규상 설치기준 이상의주차공간 확보와 장애인 주차구역 및 화장실을 계획하여 이용 편의성을 높일 필요가 있다. 그리고 행정복지센터 주변과 접근로에는 충분한 사이니지 설치와 명확한 보차분리 계획 등을 통해 접근 안정성을 확보하고, 충분한 주민자치공간을 제공하여 프로그램의 다양성과 공간의 쾌적성을 높일 수 있어야 한다.
(Background and Purpose) Today, the Community Service Center is recognized as a public space closest to the local community that performs self-government and culture, welfare, and convenience for the local residents. In particular, the public role of the centers in the low-rise densely populated residential areas is getting more and more important as an anchor facility, and in this regard, the publicity of public buildings is being actively discussed. Therefore, this research aims to explore the architectural publicity of the Community Service Center in the low-rise densely populated residential areas and the planning direction for the architectural publicity of a new administrative welfare center.(Method) The subject of this study is the community service centers in low-rise densely populated residential areas in Incheon Metropolitan City. As for the research method, the concept of the Community Service Center and architectural publicity were explored first by reviewing prior studies. Then, among the publicity analysis elements used in previous studies, a framework consisting of space utilization, ease of use, accessibility, and resident autonomous space(program) was derived, and to conduct on-site investigation and analysis on the selected cases.(Results) First, in terms of space utilization, most of the entrance and above-ground open spaces of the cases in low-rise densely populated residential areas are used for parking, and it was found that the usability of outdoor rest areas in the building was low because the area was narrow or its accessibility was restricted. Second, it was confirmed that there was a lack of convenient facilities such as parking spaces, public kiosks as well as conveniences, such as disabled toilets. Third, in the case of accessibility, even if the centers were generally within walkable distances there existed problems of mix of parking space and vehicle road, pedestrians as well as lack of information signage. Fourth, the centers in low-rise densely populated residential areas had a relatively small area allocated to self-governing facilities resulting in accommodating and operating various programs. (Conclusions) The community service centers in low-rise densely populated residential areas need to consider the following architectural planning aspects to promote publicity when planning new construction or expansion. First, it is necessary to secure a sense of openness of the entering area of the building so that any visitors can use it at all times, and outdoor rest areas in a building need to be planned with consideration of accesibility and usability. In addition, it is necessary to increase the convenience of use by securing a parking space more than the legal standards for parking areas and toilets for the disabled. It also needs to secure the safety of pedestirans through considering sufficient signage and a clear car separation plan, etc, in the vicinity of the community service centers.