본 연구는 디지털 사회혁신은 지역 내 주민들이 주도하여 지역의 문제를 찾고 디지털기술을 활용하여 지역 문 제를 주체적으로 해결하여 궁극적으로 사회적 시스템을 전환하는 것을 유럽연합이 시작으로 전 세계로 확장되고 있다. 국내에서도 산업환경의 변화와 인터넷의 발달로 인해 빠르게 확산되고 있으며 대표적인 조직으로는 사회적 목적과 경제적목적을 동시에 수행하는 사회적기업이 있다. 디지털 사회혁신은 소수의 인원이 아닌 다수의 인원이 협력하여 주도적으로 실행해야 하기 때문에 조직정체성이 중요하다. 이에 따라, 디지털사회혁신을 하는 사회적기 업이 지속하기 위해서 조직정체성과 경영성과에 영향관계를 밝히고자 한다.
본 연구를 위해서 디지털 사회혁신의 구성요인을 고찰하고 디지털 사회혁신 구성요소인 시민주도성, 새로운아 이디어, 협력으로 선정하고, 조직정체성은 사회적기업의 사회적성과와 경제적성과에 긍정적인 영향을 매개 할 것 으로 설정하였다. 전국 사회적기업 종사자를 대상으로 162개소 표본이 완성되었고, 그 중 불성실한 응답자 15개 소를 제외한 표본의 수는 147부를 통해 분석하였다. 실증분석 결과 디지털사회혁신 요인 중 새로운아이디어, 협 력은 조직정체성을 매개변수로 하여 사회적성과와 경제적성과에 부분 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해서 4차산업혁명이 가속화되는 시점에서 디지털사회혁신은 사회적기업에 중요한 요인이라는 것을 검증하였으며. 조직정체성은 소규모 사업장이 대다수인 사회적기업에 중요한 요인으로서, 조직정체성을 강화 할 수 있는 정책지원 및 사업개발이 필요한 것으로 확인되었다. 또한, 시민주도성은 상향식 문제해결방식으로 지 속적인 운영할 수 있는 원동력이 부족하여 유의한 영향을 미치지 못한 점에 시민들의 의견을 받고 사업에 연계할 수 있는 다양한 연구가 필요할 것이라고 본다.
In this study, digital social innovation, led by local residents, finds local problems and uses digital technology to solve local problems independently, ultimately transforming the social system, starting with the European Union and expanding worldwide. In Korea, it is spreading rapidly due to changes in the industrial environment and the development of the Internet. A representative organization is a social enterprise that fulfills both social and economic purposes. Organizational identity is important because digital social innovation must be carried out in collaboration with a large number of people rather than a few people. Accordingly, in order to sustain a social enterprise that engages in digital social innovation, this study aims to clarify the relationship between orga- nizational identity and management performance.
For this study, the components of digital social innovation are considered, and the components of digital so- cial innovation are selected as citizen initiative, new ideas, and cooperation, and organizational identity is set to mediate positive effects on social and economic performance of social enterprises. did. A sample of 162 places was completed targeting social enterprise workers across the country, and the number of samples excluding 15 unfaithful respondents was analyzed through 147 copies. As a result of empirical analysis, it was found that among the factors of digital social innovation, new ideas and cooperation play a partial mediating role in social and economic performance with organizational identity as a parameter.
Through this study, it has been verified that digital social innovation is an important factor for social enterprises at a time when the 4th industrial revolution is accelerating. Organizational identity is an important factor in social enterprises, where the majority of small businesses are small businesses, and it was confirmed that policy sup- port and business development to strengthen organizational identity were needed. In addition, as the bottom- up problem-solving method did not have a significant impact due to the lack of a driving force for continuous operation, various studies are needed to receive citizens’ opinions and link to the project.