급변하는 외부환경과 다양한 문제를 해결하기 위해 정부와 기업에서 주도적으로 활동하였으나 실패하면서 비영리기업이 주도적으로 활동하였으나 지나친 정부 의존도와 서비스모델의 동형화로 인해서 제4섹터인 사회적기업으로 대체되었다. 그러나 사회적기업도 기업가의 고령화와 새로운 시장에 진입하지 못하거나 새로운 사회문제를 해결하지 못하는 경우가 늘어나면서 새로운 대안이 필요하였다. 이에 따라서 사회적목적과 경제적목적을 추구하면서 혁신아이디어와 기술기반으로 운영되는 소셜벤처가 대안으로 등장하였다. 소셜벤처도 하이브리드 조직으로써 이중성과목표를 가지고 있기 때문에 이에 따른 유의한 요인에 대한 연구가 계속 되고 있다. 그러나, 기존 선행논문은 소셜벤처기업가와 사례를 중심으로 한 연구가 대다수이다. 이에 따라 소셜벤처의 특징을 통해 이중성과에 미치는 유의한 영향요인을 살펴볼 필요가 있다.
소셜벤처는 지속가능목표에 따라서 경제적책임, 사회적책임, 환경적책임을 가지고 기업을 설립하기 때문에 지속가능경영은 필수적인 요소이며, 산업환경의 변화와 고객의 요구가 다양해지는 것에 대응하기 위한 조직민첩성이 중요하다. 마지막으로 4차 산업혁명과 인터넷 발달로 인해서 디지털사회혁신이 다양한 사회문제를 해결할 수 있는 요인으로 확인되었다. 이에 따라, 소셜벤처의 지속가능경영이 기업성과에 미치는 영향에 대해서 조직민첩성과 디지털사회혁신의 매개역할을 확인하고자 하였다.
본 연구를 위해서 소셜벤처판별기준의 기업의 임직원을 대상으로 설문을 하여 총 352부를 분석한 결과, 소셜벤처의 지속가능경영은 사회적성과, 경제적성과, 조직민첩성, 디지털사회혁신에 유의한 영향을 미쳤다. 또한 지속가능경영과 경제적성과간에 고객민첩성, 운영민첩성, 새로운아이디어, 협력은 매개하는 것으로 검증되었다.
소셜벤처는 지속가능경영의 사회적, 경제적, 환경적 책임활동은 비즈니스를 운영할 때 중요한 요인으로 판단되며, 특히 지속가능경영활동이 강할수록 사회적성과가 낮아지는 것은 소셜벤처의 법적근거가 만들어진지 얼마되지 않았고, 경제적 성과를 위한 생존을 위한 비즈니스모델을 구축하고 사회적기업과 같은 사회적목적을 중심으로 운영되고 있지 않음을 확인할 수 있다. 그러나 중장기적인 관점에서는 지속가능경영의 중요성이 커짐으로 이에 따른 사회적,경제적,환경적 책임을 위한 활동이 증가되어야 한다. 더불어, 소셜벤처와 사회적기업이 모두 환경적책임인 환경보호활동 및 캠페인이 단기간이 아닌 중장기적인 물리적 시간이 필요한 점에서 민첩한 고객대응과 산업환경에 따른 조직운영에 영향을 주지 못했다. 그러나 사회적경제기업은 경제적책임이 고객민첩성에 유의한 영향을 미치지 못하는 것에 비해 소셜벤처는 유의한 영향을 미치는 것은 사회적기업보다 규모화 되어 있는 기업 특성과 경제적 책임인 직원 보상과 고객 만족이 소셜벤처의 혁신적인 아이디어에 핵심요소이며, 이를 통해 내부조직과 외부조직간의 결합을 강화할 수 있다고 확인되었다. 소셜벤처에게 지속가능경영인 사회적,경제적, 환경적책임에 고객의 니즈를 파악하고 산업에 유연하게 대응하는 것이 경제적으로 성과를 낼 수 있는 주요 요인이다. 그러나, 사회적경제기업은 취약계층이 구체화되어 있고 해당 계층에 따른 비즈니스를 중심으로 운영되나 소셜벤처는 일반대중을 포함한 청년들을 대상으로 하는 경우가 많기 때문에 지속가능경영이 사회적성과에 부(-)의 영향을 줄 뿐 아니라 조직의 유연성이 중요하게 나타나지 못했다. 사회적성과인 사회적영향력은 단기간에 나타나기 어렵고, 사회적경제기업과 같은 특정 수혜계층에 대한 비즈니스가 보다 활발하게 구축되어야 함을 알 수 있다. 더불어, 사회적문제가 다양성이 늘어나지만 우선적으로 오래전부터 존재한 사회적문제를 먼저 해결해 나가는 것이 우선적이기 떄문에 꾸준한 소셜벤처의 활동이 필요함을 알 수 있다. 소셜벤처는 이중성과목표를 가지는 사회적경제기업과 동일하게 지속가능경영에 디지털 기반의 시민참여와 다양한 이해관계자와의 협력이 중요함을 확인하였다. 다만, 사회적기업은 사회적기업가 중심의 Top-down 방식의 체계를 구축하면서 임직원의 보상과 지역사회 자선활동, 환경보호활동 등에 시민의 직접적인 참여를 만들어 가지 못하고, 소셜벤처는 사회적기업보다 하이테크 기반의 기술을 보유하고 기술의 전문성이 고도화되어 있기 때문에 일반시민의 참여가 제한적 일 수 밖에 없다. 사회적문제가 국가적 차원의 광범위한 부분도 있지만, 소셜벤처기업가의 개인적인 경험을 통해 사회적목적활동을 하는 것도 시민의 참여가 부정적인 결과로 나타났다. 사회적경제기업의 경우 시민주도성이 매개역할을 하지 못하지만, 소셜벤처는 지역사회의 기여와 직원의 보상 및 소비자의 만족함에 있어서 소셜벤처기업가 개인의 경험과 지식을 통해서 주도되는 비즈니스를 수행하기 때문에 시민주도성은 사회적책임과 사회적성과간의 부분매개역할, 경제적책임과 사회적성과간의 완전매개역할을 한다. 더불어 사회적경제기업과 동일하게 디지털사회혁신의 새로운아이디어, 협력은 사회적성과에 매개역할을 하지 않는 것으로 나타나 사회적문제를 해결하는 목표와 성과가 불일치를 보였다. 이는 이중적인 성과목표를 추구하는 하이브리드 조직의 특성이라고 할 수 있다. 소셜벤처는 지속가능경영활동은 수혜계층이 다수의 이해관계자로 구성되어 있으며, 상품과 서비스개발에 있어서 다양한 계층의 참여와 협력을 통해 고객만족 및 비즈니스 완성도가 높아짐을 알 수 있다. 그러나 고객이 직접적인 참여보다는 소셜벤처기업가 중심의 경영체계를 구축하고 있기 때문에 시민주도성은 경제적성과에 유의하지 않았다.
본 연구는 이러한 결과를 제시하지만 향후 성장단계별 집단구분 연구와 지역별 소셜벤처의 특징과 방향성 그리고 사회적기업와 집단비교 등이 추가적으로 연구할 필요가 있다.
The government and companies took the lead in solving the rapidly changing external environment and various problems, but non-profit companies took the lead in failing, but were replaced by social enterprises, the fourth sector, due to excessive government dependence and isomorphism of service models. However, new alternatives were needed as social enterprises were also aging entrepreneurs and more and more people were unable to enter new markets or solve new social problems Accordingly, social ventures operated based on innovative ideas and technologies emerged as an alternative while pursuing social and economic purposes. Since social ventures also have duality and goals as a hybrid organization, research on significant factors accordingly continues. However, most of the existing prior papers are studies focusing on social venture entrepreneurs and cases. Accordingly, it is necessary to examine the significant factors affecting duality through the characteristics of social ventures. Since social ventures establish companies with economic, social, and environmental responsibilities according to sustainable goals, sustainable management is an essential factor, and organizational agility is important to respond to changes in the industrialenvironment and diversified customer needs. Finally, due to the 4th Industrial Revolution and the development of the Internet, digital social innovation has been identified as a factor that can solve various social problems. Accordingly, it was intended to confirm the mediating role of organizational agility and digital social innovation on the impact of sustainable management of social ventures on corporate performance. As a result of analyzing a total of 352 copies of a survey of executives and employees of companies based on social venture judgment, social venture sustainability had a significant impact on social performance, economic performance, organizational agility, and digital social innovation. In addition, it has been verified that customer agility, operational agility, new ideas, and cooperation mediate between sustainable management and economic performance. In social ventures, social, economic, and environmental responsibility activities of sustainable management are considered an important factor in operating a business. In particular, the stronger the sustainable management activities, the lower the social performance. However, from a mid- to long-term perspective, as the importance of sustainable management increases, activities for social, economic, and environmental responsibilities should be increased accordingly. In addition, environmental protection activities and campaigns, which are environmentally responsible for both social ventures and social enterprises, did not affect agile customer response and organizational operation due to the industrial environment in that they required midto long-term physical time. However, it has been confirmed that social economic enterprises have a significant impact on customer agility, whereas social ventures have a significant impact on corporate characteristics and economic responsibilities such as employee compensation and customer satisfaction. For social ventures, identifying customers'' needs and responding flexibly to the industry in social, economic, and environmental responsibilities, which are sustainable management, is a major factor that can produce economic results. However, since social economic enterprises have a specific vulnerable class and operate mainly on businesses according to the class, social ventures often target young people, including the general public, sustainable management not only affects social performance (-) but also organizational flexibility does not appear important. It can be seen that social influence, which is a social achievement, is difficult to appear in a short period of time, and business for specific beneficiaries such as social economy companies should be established more actively. In addition, although social problems increase in diversity, it can be seen that steady social venture activities are needed because first of all, solving social problems that have existed for a long time is a priority. Social ventures have confirmed that digital-based civic participation and cooperation with various stakeholders are important in sustainable management, just like social economy companies with duality and goals. However, social enterprises establish a top-down system centered on social entrepreneurs, and citizens'' direct participation in employee compensation, community charity activities, and environmental protection activities. Although social problems are broad at the national level, citizens'' participation in social purpose activities through the personal experience of social venture entrepreneurs has also been shown to be a negative result. In the case of social economic enterprises, civic leadership does not play a mediating role, but social ventures play a partial mediating role between social responsibility and social responsibility and social performance because social ventures play a leading role in community contribution, employee compensation, and consumer satisfaction In addition, like social economy companies, new ideas and cooperation of digital social innovation do not play a mediating role in social performance, showing inconsistencies in goals and performances to solve social problems. This can be said to be a characteristic of a hybrid organization that pursues dual performance goals. In social ventures, sustainable management activities consist of a large number of stakeholders, and customer satisfaction and business completeness are increased through the participation and cooperation of various classes in product and service development. However, civic leadership did not pay attention to economic performance because customers were building a management system centered on social venture entrepreneurs rather than direct participation. This study presents these results, but it is necessary to further study group classification research by growth stage, the characteristics and direction of social ventures by region, and group comparison with social enterprises.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경과 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 9제2절 연구의 구성 10제2장 이론적 배경 12제1절 사회적경제와 소셜벤처의 개념과 특성 121. 사회적경제의 개념 122. 사회적경제기업의 유형 및 특성 143. 소셜벤처의 개념 164. 소셜벤처의 현황과 특성 19제2절 소셜벤처의 기업성과 221. 기업성과의 개념과 영향요인 222. 소셜벤처의 이중성과요소 26제3절 소셜벤처의 지속가능경영 291. 지속가능경영의 개념 292. 지속가능경영의 구성요소 363. 지속가능경영의 선행연구 38제4절 디지털 사회혁신 431. 디지털 사회혁신의 개념 432. 디지털 사회혁신의 구성요소 493. 디지털 사회혁신의 선행연구 53제5절 조직민첩성 561. 조직민첩성의 개념 562. 조직민첩성의 구성요소 613. 조직민첩성의 선행연구 63제3장 연구설계 66제1절 연구조사 및 연구방법 661. 연구조사 662. 연구방법 67제2절 가설설정 691. 연구모형 692. 지속가능경영과 기업성과 간의 관계 703. 지속가능경영과 조직민첩성 간의 관계 724. 지속가능경영과 기업성과 간의 조직민첩성 매개효과 755. 지속가능경영과 디지털 사회혁신 간의 관계 786. 지속가능경영과 기업성과 간의 디지털 사회혁신 매개효과 80제3절 연구변수의 조작적정의 831. 조작적 정의 832. 지속가능경영 측정도구 853. 조직민첩성 측정도구 874. 디지털 사회혁신 측정도구 895. 기업성과 측정도구 91제4장 실증분석 결과 93제1절 표본특성 및 기능통계 931. 인구통계학적 특성 93제2절 타당도분석 및 신뢰도분석 961. 요인분석 및 타당도 분석 962. 신뢰도분석 1003. 상관관계 분석 101제3절 가설검증 1041. 가설검증 1041-1. 가설 1 검증 1051-2. 가설 2 검증 1071-3. 가설 3 검증 1101-4. 가설 4 검증 1161-5. 가설 5 검증 1202. 가설검증결과 및 소벨테스트 1313. 집단별 매개효과 분석 134제5장 결론 145제1절 요약과 시사점 1451. 요약 1452. 시사점 151제2절 연구의 한계 및 제언 160참고문헌 162ABSTRACT 193설문지 198