본고는 사가 서거정의 <기호부의 태평관 등루부에 차운함(次韻祁戶部大平 館登樓賦)>이라는 부의 서술양상과 지향의식을 고찰하는 것을 목표로 집필되 었다.
사가(四佳)가 이 <차등루부(次登樓賦)>를 지은 까닭은, 첫째, 우리나라 최초로 남의 작품에 차운하려 하였기 때문이다. 둘째, 사가가 이 부를 지어 자신의 문장력을 발휘하고자 하였다. 셋째, 사가는 외교활동의 일환으로 이 부를 지었다.
사가의 <차등루부> 서술양상은, 첫째, 사가의 작품은 초기 사부의 형식을 취하고 있다. 둘째, 결구(結句)법과 압운(押韻)은 초사 <원유(遠游)>의 구식을 많이 따랐다.
셋째, 한 구(句)의 글자 수는 혜(兮)자 앞뒤로 3자에서 7자로 한 구가 7자 내지 15자로 이루어졌다. 넷째, <차등루부>나 <등루부>가 <원유>와 다른 점은 대우(對偶)로 이루어졌고 각 구마다 압운하고 있다는 점이다. 다섯째, <차등 루부>에서는 용사(用事)를 많이 하고 있다. 여섯째, <차등루부>에서는 문답체는 있어도 대화체는 거의 없다. 반면 거의 모든 구절이 대우(對偶)로 이루어 졌다.
사가의 <차등루부>에 나타난 지향 의식은, 첫째, 입신양명과 문명세계를 지향하고 있다. 둘째, 상호 소통을 통한 보편세계이다. 셋째, 긍정적 사고와 드넓은 기상이다. 넷째, 지덕을 통한 도덕적 이상 세계의 실현이다.
The purpose of this article is to examine the narrative aspect and intentional consciousness of Saga Seo Geojeong's Having a loan of meter of the poetical prose of the climb to the pavilion of Taepyeonggwan. The reason he created this work is, first of all, to show for the first time in Korea the works of other authors from abroad. Secondly, he created this work in order to show off his writing skills. Thirdly, he wrote the work as a part of his diplomatic mission.
As for the narrative aspect of this work, it should be noted first that it takes the form of an early poetical prose. Second, the grammar and rhyme of the conclusion followed the old fashion style of Cho Sa in his essays on Woan You. Third, the number of characters in each phrase consisted of 7 to 15 characters, starting with 3 to 7 characters before, and then the same number of characters after the character Hye(兮). Fourth, the difference between this work and the other works is the way in which the rhyme is employed. Fifth, in this work, there is substantial citation of the previous works. Sixth in this work, there is a question-and-answer format, but there is almost no dialogue, while on the other hand, almost all of the previous works were done in a completely opposite way.
The consciousness of intention shown in Saga's work is oriented in the first place in the world of enlightenment and civilization. Second, it is a universal world reached through mutual communication. Third, it a world of positive thinking and broad-mindedness. Finally, it is the realization of a morally ideal world achieved through virtue.