조선시대 감사 도임행차 재현을 위한 연구의 일환으로 18세기 후반 평안감사를 중심으로 감사 도임행차시 구성에 대하여 고찰하였다. 감사의 행차는 한양에서 교귀처까지의 행차, 오리정에서 감영까지의 행차, 그리고 순력행차로 구분할 수 있다. 감사는 도임행차를 통해 왕으로부터 부여받은 통치권을 과시하고 도내 수령과 백성들에게는 신임 감사로서의 권위를 보여주고자 하였으며, 순력행차를 통해서는 도내 각읍의 민고를 살피고 백성들의 고충을 해결하는 한편, 수령들의 업무 능력 등을 파악하고자 하였다.
평양감영에서 펴낸 평안도내각읍민고정례절목 (1788)에는 감사의 순력행 절목과 절도사의 도임행 절목은 기록되어 있었으나, 감사의 도임행 절목은 기록되어 있지 않았다. 하지만 평안감사는 병마절도사를 겸하였으므로 18세기 후반 평안감사의 도임행차 구성은 감사의 순력행 절목과 절도사 도임행 절목을 근거로 하여 추정할 수 있었다.
감사의 순력행차에는 절과 월, 교서와 유서, 일산 등의 의장물과 사명기, 청도기, 금고기, 순시영기 등의 기치류, 그리고 전배비장, 감영소속의 통인과 군뢰, 취타수, 문서색 등이 배치되었다. 도임행차에는 순력행차의 구성 이외에 둑기와 형명기, 관이영전과 철추, 월도, 장검, 창검, 숙정패가 배치되었다. 또한 병영, 평양부 소속의 통인과 군뢰, 신영이방, 병방, 공방, 영리 등이 도임행차에 추가되었다. 감사의 도임행차는 오리정에서부터 시작되지만 일산은 지계에서부터 사용되는 것으로 확인되었다.
오리정에서 시작된 감사의 도임행차는 일부를 제외하고는 기마행렬로 이루어진다는 것을 확인하였다. 기마행렬로 이루어진 감사의 도임행차에는 한양에서부터의 수행인원, 감사를 맞이하러 나온 감영 소속의 아전과 관기들이 더해져 성대하고 화려하게 이루어졌을 것으로 추정된다.
As part of a study for reproducing the procession of Gamsa in the Joseon Dynasty, the composition of the procession of Gamsa was reviewed with a focus on the Pyeongan Gamsa in the late 18th century.
The procession of Gamsa is divided into the procession from Hanyang to the point where the official seals are exchanged with the pre-Gamsa, the procession from Orijeong to the Gamyeong, and the Sunlyeog Procession.
The Gamsa wanted to show off the rulership granted by the king through the Doim Procession and to show his authority as a newly-appointed Gamsa to the people in the province. Through the Sunlyeog procession, it was intended to inspect the warehouses of each town in the province, to solve the grievances of the people, and to check the working abilities of the chiefs.
In Pyeongando-Nae-Gageub-Mingo-Jeonglye-Jeolmog(1788) published by Pyeongyang Gamyeong, there were recorded the Gamsa's Sunlyeog Procession Jelmog and the Jeoldosa's Doim Procession Jelmog, but the Gamsa's Doim Procession Jelmog was not recorded. However, since the Pyeongan Gamsa also served as a Byeongma-Jeoldosa, the composition of the Pyeongan Gamsa's Doim Procession Jelmog was estimated in the late 18th century based on the Gamsa's Sunlyeog Procession Jelmog and the Jeoldosa's Doim Procession Jelmog.
In the Sunlyeog procession of the Gamsa, the Uijangmul such as Jeol and Wol, Gyoseo and Yuseo, Ilsan, and the banners such as Samyeong-gi, Cheongdo-gi, Geumgo-gi, and Sunsi-Yeonggi were placed. And the Jeonbae-Bijang, the Tongin and Gulloe belonging to Gamyeong, and the Munseo-Saeg were deployed.
The Doim Procession consisted not only of the Sunlyeog Procession, but also the Dug-gi, Hyeongmyeong-gi, Gwani-Yeongjeon, Cheol-chu, Woldo, Jang-geom and Sugjeongpae were arranged. In addition, the Tongin and Gulloe belonging to the Byeong-yeong, and Pyongyang-Bu, Sin-yeong Ibang, Byeong-bang, Gong-bang, and Yeong-ri were added to the Doim Procession. It was confirmed that the Doim Procession of Gamsa starts from Orijeong, but Ilsan uses it from the Ji-gye.
It was confirmed that the Doim Procession of the Gamsa, which started in Orijeong, consisted of equestrian procession except for some. It is presumed that the Doim Procession of Gamsa, which consisted of a horse-riding procession, was made grand and splendid with the addition of the attendants from Hanyang and Gamyeong's A-jeon and Gwan-gi who came to greet the Gamsa.