동물교감 집단활동이 초등학교 고학년 아동의 또래애착과학교생활적응에 미치는 영향강 원 국**ㆍ이 준 철***ㆍ김 옥 진****
연구 목적: 이 연구의 목적은 동물교감 집단활동이 초등학교 고학년 아동의 또래애착과 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다.
연구 방법: 연구 방법은 I시에 위치한 B지역아동센터에 다니는 초등학교 고학년 아동 12명을 대상으로 동질적인 실험집단(6명)과 통제집단(6명)으로 구성하여 치료도우미견 2두를 활용한 프로그램을 주 1회, 50분, 총 12회기로 실시하였다. 효과 검증을 위해 각 집단에게 사전과 사후에 또래애착, 학교생활적응 평정척도 측정을 실시하고 분석하였다.
연구 내용: 이 논문의 연구 내용은 치료도우미견과의 상호작용과 동물매개치료 기법을 접목해 동물교감 집단활동 프로그램을 재구성 하였으며, 결과분석은 SPSS 22.0을 활용하여 집단 내 비교분석 하였다. 그 결과 첫째, 또래애착 전체 점수와 하위 영역인 신뢰감, 의사소통, 소외감 점수에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 학교생활적응 전체 점수와 하위영역인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 점수에서도 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
결론 및 제언: 치료도우미견과의 동물교감 집단활동이 초등학교 고학년 아동의 또래애착과 학교생활적응에 긍정적인 영향이 있음을 시사한다. 결론을 바탕으로 제언하면 첫째, 참여 인원이 적어 일반화에 하는 데 한계가 있다. 둘째 프로그램 개발 연구가 필요하다. 마지막으로 효과성 지속 연구가 필요할 것으로 보인다.
핵심어: 동물교감 집단활동, 초등학교 고학년 아동, 또래애착, 학교생활적응, 치료도우미견
□ 접수일: 2022년 8월 17일, 수정일: 2022년 9월 15일, 게재확정일: 2022년 10월 20일* 이 논문은 2022년 원광대학교에서 연구비 지원을 받아 수행된 연구임.
** 주저자, 원광대학교 반려동물산업학과 초빙교수(First Author, Professor, WonKwang Univ., Email: kwg2325@hanmail.net)*** 공동저자, 원광대학교 동물자원개발센터 연구원(Co-author, Researcher, WonKwang Univ., Email: leejc213@hanmail.net)**** 교신저자, 원광대학교 동물자원개발센터 교수(Corresponding Author, Professor, WonKwang Univ., Email: kimoj@wku.ac.kr)
The Effect of Animal Communion Group Activities on Peer Attachmentand School Life Adaptation of Senior Elementary School ChildrenWonguk Kang, Juncheol Lee, & Okjin Kim
Abstract: The purpose of this study was to find out how animal Communion group activities affect peer attachment and school life adaptation of senior elementary school children. The research method consisted of a homogeneous experimental group (6 students) and a control group (6 students) for 12 senior elementary school children attending Regional Children’s Center B located in I city, and conducted a program using two treatment dogs once a week, 50 minutes, and a total of 12 sessions. In order to verify the effect, each group was measured and analyzed for peer attachment and school life adaptation evaluation scale before and after. The research contents of this paper reconstructed the animal sympathetic group activity program by combining interaction with treatment helper dogs and animal-mediated treatment techniques, and the result analysis was compared and analyzed within the group using SPSS 22.0. As a result, first, there was a significant difference in the overall score of peer attachment and the sub-areas of trust, communication, and alienation. Second, it was found that there was a significant difference in the overall score for school life adaptation and the sub-areas: teacher relationship, companionship, school class, and school rule score. Therefore, it suggests that animal Communion group activities with treatment helper dogs have a positive effect on peer attachment and school life adaptation of Senior elementary school children. To make a suggestion based on the conclusion, first, there is a limit to generalization due to the small number of participants. Second, research on program development is needed. Finally, it seems that continuous research on effectiveness is needed.
Key Words: Animal Communion Group Activity, Senior Elementary School Children, Peer Attachment, School Life Adaptation, Therapy Dog