원산도는 충청도 서해안에 있는 도서로 면적이 넓고, 경작이 가능할 뿐 아니라 충청도 내륙으로 들어오는 길목에 위치하고 있어 오래전부터 군사요충지로 지목되어 온 섬이다. 또한 이곳은 전근대 국가경제의 근간이라고 할 수 있는 조운제도에서도 빼놓을 수 없는 지역이었다. 전라도, 경상도, 충청도 금강 일대에서 거둔 세곡은 선박을 통해 서울로 수송되었는데, 원산도는삼남의 조운선이 반드시 경유해야 하는 지점이었다. 그만큼 원산도는 전근대 해양사에서 간과할 수 없는 중요한 섬이었다. 이 연구는 원산도의 중요성을 염두하고, 지리적 특성으로 말미암아 추진된 조선시대 대(對)원산도 정책을 구체적으로 분석하였다.
조선전기 진관체제의 도입으로 충청도 수군은 보령의 충청수영을 중심으로 정비되었다. 원산도는 중요한 지역임에도 불구하고 조선초기부터 정부가 공도정책(空島政策)을 추친하고 있었으므로 별도의 군사진은 설치되지 못했다.
원산도 역사의 변곡점이 된 시기는 1669년(현종 10)이었다. 이 해 정부는 「안민창사목(安民 倉事目)」, 「조전사목(漕轉事目)」 등 조운제도와 관련된 법령을 연이어 반포하면서 조운 항로의핵심 거점을 원산도로 지목하고, 이곳에 충청수영의 우후(虞候)를 유방(留防)하도록 했다. 즉, 국가재정의 손실을 방지하기 위하여 충청수군의 핵심인 정4품의 관원을 이곳에 머무르게 했던것이다. 우후는 이곳에서 6개월간 유방하면서 조운선의 점검과 호송, 해양경계 등의 임무를 수행하였다. 원산도가 우후의 주둔지가 되면서 이곳은 점차 군사기지화되었다. 이로 인해 18세기원산도는 ‘원산진(元山鎭)’이라고도 불렸다.
원산도의 군사기지화가 도민(島民)에게 혜택만을 가져다 준 것은 아니었다. 우후가 원산도에 유방한 이후 도민은 정규적인 세금 외에도 착선역(捉船役), 구증역(鉤拯役), 증렬미(拯劣 米), 요망역(瞭望役) 등의 부역에 동원되어야 했다. 이로 인해 원산도의 중요 마을인 진촌(鎭村) 과 선촌(船村)을 중심으로 마을간의 갈등이 야기되기도 했다. 이러한 상황에서 홍주, 결성, 보령 등 인근 군현에서는 이들의 생계 기반인 어선을 강제로 잡아가두는[추착(推捉)] 불법도 서슴치 않았다. 도서민에 대한 천대와 괄시가 사회 저변에 깔려 있었던 셈이다.
조선정부는 국가에서 중요하게 인식하고 있는 원산도, 그리고 이곳에 거주하는 도민의 유리도산을 방지하고자 1854년(철종 5) 원산진(元山鎭)을 전격 설치하였다. 충청감사는 복잡다단한 원산도의 행정 및 부세체계를 단일화하고, 해양방어를 강화한다는 명분아래 종9품의 별장을파견하였다. 그러나 이 조처에 충청수사의 반발이 매우 심했다. 충청수사는 지속적으로 원산도의 환속을 요구하였고, 그 결과 1869년(고종 6) 원산도의 우후 유방제 복구, 1871년(고종 8) 충청수사가 관할하는 별장진의 복설 등의 성과를 거두었다. 원산진이 설치된 이후 이곳에는 35명의 원산별장이 파견되었고, 19세기 말까지 원산도는 조운선 점검지와 해양방어의 전초기지로써의 기능을 담당하였다.
Located off the west coast of Chungcheong-do Province, Wonsando Island was long considered an important place for defense of the area due to its strategic location, providing easy access to the inland area of the province as well as containing large tracts of arable land. The island was also a crucial part of the taxgrain transportation system which formed the base of the national economy in the premodern period. Vessels carrying tax-grains collected from the three southern provinces, Jeolla-do, Gyeongsang-do and Chungcheong-do, were required to stop at the island before continuing on their journey to the capital city of Joseon. The island’s connection with the dynasty's tax system has given it an important place in Korea’s maritime history. This study discusses the strategic importance of Wonsando Island, and analyzes in detail the policy of the Joseon dynasty with the focus on the island's geographical significance.
With the establishment of the garrison-command (Jingwan) system during the early Joseon period, the naval forces of Chungcheong-do had their provincial headquarters in Boryeong. Despite its strategic importance, however, Wonsando had no military base, largely because the dynasty at the time was pushing the “vacant island” (Gongdo) policy.
It was in 1669 (10th year of the reign of King Hyeonjong) that a major turning point occurred in the history of Wonsando Island. The government of Joseonproclaimed a series of laws related with the tax-grain transportation system, such as the “Act on the Granary for the Appeasement of the People” (Anminchang Samok) and the “Tax Transportation Act” (Jojeon Samok). The government selected Wonsando Island as a provincial center on the transportation route and established a military base there, along with a naval unit led by the Naval Inspector (Uhu) of the Provincial Naval Headquarters of Chungcheong-do. The government dispatched an official of the fourth grade senior rank, one of the key figures in the provincial naval forces, in an effort to prevent losses to the national finances. Each inspector of the naval unit was required to serve at the island for six months, fulfilling his duty of inspecting and escorting tax-grain transporters and guarding the local sea routes used by the vessels. The presence of the inspector and a naval unit under his command on the island gradually turned Wonsando into a major defense center.
In the eighteenth century the island began to be called “Wonsanjin” in reference to the military base on the island.
The establishment of the provincial naval base at Wonsando did not necessarily bring any benefits to the inhabitants of the island. Following the arrival of the naval unit led by the Uhu, the islanders suffered from - in addition to regular taxes ? various types of corvee labor related to the construction of wharfs (Chakseonyeok), the management of military supplies (Gujeungyeok) including rice (Jeungnyeolmi), and defense-related observation points. The unpaid labor imposed on the islanders sometimes caused conflicts between the residents in the "base villages” (Jinchon) and the “boat villages”. Similarly, administrators of the island's neighboring counties and prefectures, such as Hongju, Gyeolseong and Boryeong, seized the islanders’ fishing boats without any legal justification, reflecting the widespread tendency of Joseon society to discriminate against the inhabitants of the kingdom’s islands.
In 1854 (5th year of the reign of King Cheoljong), the government of Joseon established a major naval base, called Wonsanjin, on Wonsando in an effort to dissuade the villagers from leaving the island, which was regarded as a strategically important asset. Following the establishment of the base, the Governor (Gamsa) of Chungcheong-do systemized his administrative and tax-related services for the island and dispatched a “special officer” (Byeoljang) of the 9th grade junior rank on the pretext of strengthening the defensive capacity of the island. This initiative led to a conflict between the Governor and the Provincial Navy Commissioner (Susa) of Chungcheong-do, who insisted that the island should remain under his control. The conflict was resolved in 1869 with the restoration of the earlier system by which a naval unit led by the Uhu was stationed on the island, and with the establishment of another naval base (Byeoljangjin) under the control of the Provisional Navy Commissioner. A total of thirty-five officers (Byeoljang) served at the island after the establishment of Wonsanjin, with which the island continued to function as an outpost for the inspection of tax-grain vessels and the defense of the provincial sea routes until the nineteenth century