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This study investigated research trends of college students' problem drinking by using text mining. 100 research papers from 2000 to 2021 were collected with the keyword of "college students' problem drinking" from RISS. We aimed to provide preliminary data on college students' problem drinking by identifying latent meaning and patterns of research articles. Results: 140 words were selected for the analysis through preprocessing and stemming from the 100 scholarly literature titles, keywords, and abstracts in Korean and English. The most frequent keyword was 'problem drinking,' and 'college,' 'college students,' 'influence,' 'alcohol,' 'interpersonal relationship, ' 'depression,' etc., were in the following order. TF-I DF indicated 'drinking motivation,' 'self-efficacy,' 'depression,' 'college life,' 'stress,' 'personality,' 'psychsocial,' 'violence,' etc. Topic modeling implied that 'topic 1' was the leading topic out of 8 categories. Finally, we propose future directions based on the results.
본 연구는 빅데이터 분석인 텍스트 마이닝을 활용해 대학생 문제음주 연구 동향을 분석하였다. 분석에 활용한 논문은 100편으로, 학술연구정보서비스(RISS)에서 "대학생 문제음주" 키워드로 2000년부터 2021년까지 선 정하였다. 본 연구의 목적은 대학생 문제음주에 관한 논문의 패턴 및 전체 데이터 속에 잠재된 의미를 파악하여 대학생 문제음주 연구에 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 함에 목적이 있다. 본 연구의 결과는 첫째, 본 연 구에서 활용된 100개 논문의 국문 또는 영문 제목?주제어?초록에서 수집된 데이터의 형태소분석 및 전처리 과 정을 거쳐 총 140개의 단어를 선정하여 분석하였다. 둘째, 대학생 문제음주 연구 동향에 대한 텍스트 마이닝 결과 가장 높은 빈도의 키워드는 문제음주이고, 그다음으로 대학교, 대학생, 영향, 알코올, 대인관계, 우울 등의 순으로 나타났다. 그리고 TF-IDF의 상위 키워드는 음주 동기, 자기효능감, 우울, 대학 생활, 스트레스, 성격, 심리사회적, 폭력 등의 순으로 나타났다. 셋째, 토픽 모델링에서는 8개의 범주로 유형화하였고, 토픽1이 메인 토픽인 것으로 나 타났다. 연구 결과를 바탕으로 대학생 문제음주 연구에 대한 방향성을 제언하였다.
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