메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
류혜란 (성곡중학교) 최성묵 (경북대학교)
저널정보
한국중등영어교육학회 중등영어교육 중등영어교육 제15권 제1호
발행연도
2022.2
수록면
46 - 70 (25page)
DOI
10.20487/kasee.15.1.202202.46

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Glossing has been shown to have favorable effects on incidental vocabulary acquisition in second language learners. Expanding upon this line of research, we explored whether the effects of glossing may vary as a function of learner proficiency. To this end, Korean eighth graders (N = 104) were instructed to read a short story (1,002 words) for meaning. The story included 18 glossed target words that occurred 1, 3, or 5 times. They then responded to a reading comprehension test, followed by a battery of unannounced vocabulary tests (form recall, meaning recall, meaning inference) immediately and one week after reading the story. Overall, the high proficiency (HP) learners tended to outperform their low proficiency (LP) counterparts in all measures of lexical knowledge. Interestingly, the magnitude of difference between the two groups as measured by Cohen’s d was most pronounced in meaning inference, followed by meaning recall and form recall. Taken together, our findings indicate that glossing may widen the gap between the HP and LP learners, rather than closing the difference between the two proficiency groups

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0