메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김수진 (한국예술종합학교)
저널정보
세계음악학회 음악과 문화 음악과 문화 제45호
발행연도
2021.9
수록면
145 - 181 (37page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines how western art music related concepts are pervasive in multicultural music education or so-called world music class. Music education has changed drastically especially in the way which music classes include various music cultures other than western art music and traditional Korean music. However, world music class has shown it has reinforced the hegemony of the western music. While increasing numbers of scholarly works on multicultural education point out that the multicultural education should seek for dewesternizing and decolonizing music class, world music class has focused on display or exhibit of surface level of non-western music. This study provides two perspectives and approaches to teach and learn world music class as a way to overcome its objectified others in non-western music cultures: 1) postnational perspectvie; 2) decanonizing through reconsidering the concepts of tradition and authenticity. Taking a look at scholarly works that criticizes and provides insightful analysis on world music class in various ways, this study argues that multicultural music education should pay attention what has been unconsciously and uncritically accepted western music hegemony.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0