이 글은 현행 고용허가제 하 외국인 근로자들의 어휘 교육의 실 태와 문제점을 살펴본다. 또한 외국인 근로자들은 단기간에 ‘기초 생활과 일반 직무 그리고 특수 직무’ 등과 관련된 어휘를 공부해야 하는 특수성 을 갖고 있어서 효율적이고도 체계적인 어휘 교육이 필요하다. 2절에서 는 기존 고용허가제 하 외국인 근로자를 대상으로 한 어휘 교육이 현재 어떻게 이루어지고 있는지를 비판적으로 살펴본다. 현행 고용허가제 하 외국인 근로자 교육은 공공 기관 중심의 교육과 EPS-TOPIK 중심의 교 육으로 이루어지고 있다. 공공 중심의 어휘 교육의 경우 입국 전 사전 취 업 교육, 입국 후 취업 교육, 사후 외국인력 지원 교육에서 이루어지고 있 다. 그런데 ‘입국 전, 입국 후’ 취업 교육이 그 내용과 수준에 있어서 유 사하며, 각 단계별 어휘 교육의 특성과 수준을 고려하지 않은 채 어휘 가 제시되어 있다. 또한 ‘관계법령, 고충상담절차, 산업안전보건, 기초기능’ 등의 용어의 경우 난이도가 갑자기 높아져서 학습자들의 학습 부담이 가중될 염려가 있다. 다음에 현행 EPS-TOPIK 중심의 어휘 교육에도 문 제가 있는데, 우선 EPS-TOPIK의 수준이 초급이지만 그 내용이 중 ?고급 이상의 수준을 요구하고 있다는 점, 표준교재의 경우도 일반 직무, 특수 직무 관련 내용이 지나치게 높은 어휘로 구성되어 있다는 점, 일반 시험 과 특별 시험의 차별화되어야 하지만 그 내용이 유사하다는 점, 그리고 대략 1-3개월 정도의 시험 대비 교육 기간을 고려해볼 때, 그 학습량이 매우 많다는 점 등이 있다. 3절에서는 짧은 시간 많은 어휘를 학습해야 하는 어휘 교육 방안을 논한다. 이를 극복하기 위해서는 외국인 근로자들 에 대한 어휘 교육의 효율성과 체계화가 필요한데, 이 절을 통하여 그 방안을 제시한다.
I suggest how to build up an efficient vocabularies' education system for foreign workers under the Employment Permit System who should learn vocabularies related to basic living life, general job duties, and special job functions, etc within very short period. In chapter 2, This paper critically looks at how the language education of foreign workers under the existing EPS is currently implemented. The education for foreign workers under EPS consists of education centered on public institutions and TOPIK education centers. Education centered on public institutions divided into three stages, the education prior to enter korea, one post to enter korea, and training education by foreign workforce assistance. There are some problems. such as the content of the prior education is similar to that of post one, it is necessary to adjust the level of vocabularies considering the characteristics of each stage. and in terms of related statutes, process of complaints of grievances, occupational safety and basic job functions, the difficulty of them is raised suddenly that make the deterioration of education of it. Vocabularies education on Education Learning is comprised of private Korean language education institutes or self-paced learning. Vocabularies' education of EPS-TOPIK is implemented byPrivate Korean language education institutes or self-paced learning. The test provides a reference that learners can learn what to study as much as how much they study that meas, the feature of wash-back effect. But there are several problems of it. the first, while the level of TOPIK is the level of threshold, the content requires higher levels of quality and higherquality, The second, in the case of standard textbooks, job tasks of the general or the specific to their workplace are comprised of too high a vocabularies. The third, although the distinction between the general test and the special tests should be differentiated, there are many similarities. The fourth, considering the length of time for a test period of approximately 1-3 months, there is a great deal to be learned. Section 3 discusses vocabulary courses that need to be learned in a short period of time. This paper systemically plan educational processes for foreign workers with limited time, with the similar to methodologies to formulate a plan to provide effective vocabularies's education for foreign students with limited time limits.