연구배경 공공 전기자전거 산업의 급속한 발전은 친환경 이동과 "마지막 1킬로미터"와 같은 문제를 해결할 수 있는 해결책을 제시하고 도시 교통체증도 어느 정도 완화시켰다. 공유경제에서 외국인도 중요한 이용자다. 하지만 외국인들이 공유 서비스를 이용할 때 종종 더 많은 문제를 겪는다. 이를테면 계좌를 등록하는 과정이 너무 번거롭고, 서비스를 찾는 시간이 내국인보다 더 오래 걸리며, 내국인에 맞게 설계된 서비스가 많아 외국인의 이용 습관에 맞지 않는 경우가 많다. 그래서 외국인들은 내국인에 비해 공공서비스를 이용하는 데 더 많은 어려움을 겪을 때가 많다.
연구방법 본 연구는 한국과 중국에서 내국인과 외국인으로 구분하여 각국에서 제공되는 공공자전거 비교연구를 진행하였다. 연구 과정에서 문헌조사, 면담, 설문조사가 병행되었다. 먼저 공유경제부터 시작해 공공 전기자전거의 발전 과정 및 운영 현황, 이용 현황을 정리하고, 외국인의 공공 서비스 이용 시 발생하는 문제점을 분석하였다. 둘째, 선행연구의 검토에서 공공전기자전거 서비스 평가요소와 사용절차를 정리하고 실증연구를 진행하였다. 마지막으로 자국과 외국 소비자가 공공 전기자전거를 이용하는 과정에서 발생하는 서비스 문제를 토대로 이용 단계별 문제점을 비교하고 개선 방안을 제시하였다.
연구결과 내국인과 외국인은 만족요인 중 유용성과 응답성에서 차이를 보이며, 편리요인 중 편리성과 용이성에 차이를 나타냈다. 안전요인 중에서는 신뢰성에서 차이가 나타났으며, 쾌적 요인 중 쾌적성과 흥미성에 차이 보였다.
결론 본 연구는 만족요인, 편리요인, 안전요인, 편안요인의 4가지 측면에서 기업의 관리와 서비스의 향상을 제안한다. 본 연구는 실증분석을 통하여, 기업이 고객이 서비스를 사용하는 과정 중 실제로 느끼는 것을 더 잘 이해하도록 촉진하고, 기업이 고객의 사용 체험의 차이에 맞추어 끊임없이 서비스를 최적화하고, 고객의 요구를 더 잘 만족시키고, 고객의 만족도를 높임으로써 공공 전기자전거 산업이 더 잘 발전할 수 있도록 돕는다. 또한 대부분의 공유경제는 경제적이고 친환경적인 특징을 가지고 있어 본 연구는 다른 공유경제 산업에도 참고가 될 수 있다.
Background The rapid development of public electric bicycle industry provides solutions to problems such as green travel and "last mile", and also alleviates urban traffic congestion to a certain extent. In the sharing economy, foreigners are also important users. But when foreigners use shared services, they often encounter more problems. For example, the process of registering an account is too cumbersome, and it takes longer to find services than native people. Many services are designed for native people, which often does not conform to the usage habits of foreigners. Therefore, foreigners often face more difficulties in using public services than native nationals.
Methods This study makes a comparative study on the public bicycles provided by Korea and China, which are distinguished by native and foreigner. In the process of research, literature investigation, interview and questionnaire survey go hand in hand. Firstly, starting from the sharing economy, this paper combs the development history, operation status and use status of public electric bicycles, and analyzes the problems existing in foreigners using public services. Secondly, in the discussion of the first study, combing the evaluation elements and use procedures of public electric bicycle service, and conducted an empirical study. Finally, according to the service problems encountered by domestic and foreign consumers in the process of using public electric bicycles, the problems existing in different use stages are compared, and the improvement schemes are put forward.
Results Natives and foreigners show differences in usefulness and responsiveness in satisfaction factors, and differences in convenience and ease of use in convenience factors. Reliability performance difference in safety factors, comfort and interest performance difference in comfort factors.
Conclusion This study puts forward suggestions for enterprises to improve management and service from four aspects: satisfaction factors, convenience factors, safety factors and comfort factors. Through empirical analysis, this study promotes enterprises to better understand the real feelings of customers in the process of using services. Enterprises constantly optimize services according to the differences in customer experience, better meet customer needs and improve customer satisfaction, thus helping the public electric bicycle industry to develop better. In addition, most sharing economy has the characteristics of economic and environmental protection, and this study can also provide reference for other sharing economy industries.