서울 인구의 35.5%로 서울에서 가장 큰 세대 집단인 MZ세대는 개인의 취향에 따라 제품과 서비스를 소비한다. 이러한 패러다임에 맞춰 본 연구는 MZ세대의 다양화·세분되고 있는 취향을 만족시키는 방법으로 제너러티브 디자인을 제안하고자 했다. 연구 방법으로는 MZ세대의 소비특성과 제너러티브 디자인의 생산적 특성을 통해 서로 간의 관계성을 살펴보고, 디자인 사례 분석을 통해 제너러티브 디자인의 유형과 특징을 도출하였다. 이후 도출된 유형별 특징을 바탕으로 MZ세대의 다양성과 허용성에 대한 욕구를 충족할 수 있는 제너러티브 디자인의 전략적 시사점을 제시하였다. 분석 결과로는 첫째, MZ세대는 자신의 정체성을 표현하고 실현하기 위해 다양성과 허용성을 충족하고자 하는 욕구가 강하고, 제너러티브 디자인은 폭넓은 선택지를 제공하여 개인의 기호에 맞춰 디자인을 소비할 수 있어 MZ세대의 다양성과 허용성에 대한 욕구를 충족시킬 수 있는 환경이 조성되어 있었다. 둘째, 제너러티브 디자인 사례는 다양성과 허용성에 따라 사전 조합형과 조건 제시형으로 분류할 수 있고, 조합 및 제시 방법에 따라 일체형 조합과 모듈형 조합, 트리형 제시와 템플릿형 제시로 세분화할 수 있었다. 유형별 특징을 살펴본 결과, 다양성은 모든 유형이 높은 편이지만 모듈형 조합이 상대적으로 가장 높게 나타났고, 허용성은 템플릿형 제시, 트리형 제시, 일체형 조합과 모듈형 조합 순으로 높게 나타났다. 셋째, 사전 조합형과 조건 제시형은 대조적이지만 결합하면 MZ세대의 양적 욕구와 질적 욕구를 동시 충족할 수 있는 상호보완적 관계임을 알 수 있었다. 본 연구는 제너러티브 디자인과 MZ세대와의 관계성 연구를 통해 MZ세대가 자신의 정체성을 표현하고 개별성을 확립하는 데 있어 새로운 가능성을 발견함으로써 활용 범위를 넓히고자 한다는 점에서 연구적 의의가 있으며, 향후 도출된 시사점을 통해 MZ세대를 위한 서비스와 제품을 기획하는 데 기초적 연구로 활용되기를 희망한다.
The MZ generation, which consists of 35.5% of Seoul’s population, is the largest generation group in Seoul, and consumes various products/services according to their personal preferences. In line with this paradigm, the main goal of this study is to propose a generative design that can satisfy the diverse/segmented tastes and preferences of the MZ generation. To this end, I have examined the relationship between the consumption trends/patterns and the productive characteristics of generative design, and derived the key types & characteristics of generative design via case analysis. Based on the type-specific characteristics that have been derived, I have went on to present strategic implications of generative design that can satisfy the needs for diversity and permissibility of the MZ generation. The results of the analysis are as follows: First, the MZ generation has a strong desire to meet their needs for diversity and permissibility in order to express and realize their self-identity, and generative design provides an ideal environment for the MZ generation to meet such needs by presenting a wide range of options, allowing individuals to consume various designs according to their personal preferences. Second, the cases of generative design can be classified into two different types; ‘pre-combination type’ and ‘condition-based presentation,’ based on diversity and permissibility, and can be subdivided into an ‘all-in-one combination,’ or ‘modular combination’ based on the type of combination. Finally, it can also be divided into ‘tree-type presentation’ and ‘template-type presentation’ based on the presentation method. Looking at the characteristics of each type, ‘diversity’ was high for all types, but modular combinations showed the highest diversity of them all. In terms of ‘permissibility,’ template-type presentation showed the highest permissibility, followed by tree-type presentation, all-in-one combination and modular combination. Third, while ‘pre-combination type’ and ‘condition-based presentation’ seemed contrasting at first, it has been proved that they have a complementary relationship, and can be used to meet both the quantitative & qualitative needs of the MZ generation when combined properly. This study is significant in that it seeks to broaden the scope of utilization of generative design by discovering new possibilities for the MZ generation to express their identities and establish individuality through a study on the relationship between generative design and the MZ generation. It is hoped that this study can be used as a foundation for future researches on planning services/products for the MZ generation.