박병천류 진도북춤은 악?가?무 합일된 형태로 가락의 유려함과 더불어 다양한 춤사위와 정제된 구성양식이 조화를 이루어 하나의 무대예술로써 그 가치를 인정받는 우리나라 대표적 전통춤의 하나이다. 이에 본 연구는 라반의 움직임 분석(Laban Movement Analysis) 시스템에 의거하여 진도북춤의 춤사위 특성들을 분석하여 살펴보고 이 춤이 지닌 의미와 미적 가치들을 함께 논의하여 그 예술성과 중요성을 되짚어 보고자 한다. 이를 위해 2008년 11월 7일 진도에서 열렸던 제 1주기 고 박병천 선생님 추모공연 영상을 분석대상으로 삼았으며 이와 함께 2000년 4월17일 포스트극장에서 박병천 실제 공연실황 영상과 오랫동안 박병천으로부터 직접 사사받은 경험을 참고자료로 삼았다. 분석은 국제공인 라반/ 바르테니에프 움직임 분석 전문가인 본인이 직접 실행하였다.
분석결과는 다음의 여섯 가지로 크게 종합해 논의할 수 있다.
첫째, 북 연주와 함께 진행되는 춤 특성을 장점으로 살려 정박의 규칙성과 엇박의 불규칙성 간의 연결성은 통일성과 함께 돌연변이처럼 파생되는 의외성을 가미해 춤의 질감을 다양화시켜준다. 둘째, 북을 멘 몸통에서 흐르는 자연스러운 선과 사지가 조화를 이루며 만들어내는 입체적 조형미를 보여주며 다소 제한적 몸통의 움직임보다는 팔과 다리의 다채로운 움직임을 유발하고 있다. 셋째, 팔과 다리의 현란한 제스처들은 공간과의 관계 속에 주변적 또는 횡단적 경로를 사용하여 담백하고 깔끔한 곡선미와 유연하고 부드러운 곡선미의 적절한 조화를 이루어내고 있다. 넷째, 공간적으로 프로시니엄 무대에 맞게 전방을 주시하나 실제 진행방향으로는 양쪽 앞 사선을 주로 이용하고 몸통과 팔, 다리 각 신체 부위가 지시하는 다양한 각의 방향은 3차원의 볼륨감을 더해주며 무대예술로 양식화된 형태를 보인다. 다섯째, 내적 감정의 에너지(기/氣)가 발현되는 모습은 강한 동작충동으로 시작되어 응축하고 풀리는 흐름(Flow)의 변화를 중심으로 무거운 무게나 빨라지고 늘어나는 시간 에포트의 변화들을 조합된 다이나믹한 양상을 주로 나타는데 이는 맺고 어르고 푸는 정중동(靜中動) 또는 동중정(動中靜)의 한국 춤 움직임의 기본원리를 상징적 보여주고 있다. 여섯째, 이상의 살펴본 신체와 시?공간적 관계속의 여러 가지 움직임의 조화로운 결합과 다이나믹한 에너지로 표출되는 특성들은 반복성이라는 구조에 의해 양식화되어 관객에게 전달되고 이는 춤추는 이와 관객들이 동일한 감정적 정서의 상태인 신명을 함께 느낄 수 있게 해준다. 이렇게 박병천류 진도북춤은 그가 가르치며 항상 강조하였던 우리 춤 문화의 주요한 미학적 개념인 음과 양, 강과 약, 직선과 곡선, 유연함과 강인함, 여성성과 남성성, 정중동, 동중정의 조화로운 조합을 고스란히 담고 있으며 그의 삶의 철학과 예술세계가 그대로 반영된 것이다.
Byung-Choen Park’s Jindo Drum Dance is a masterpiece that strikes a balance between traditional Korean music and dance. As one of the most representative traditional dances, this dance has been loved and performed by many people for a long time. This study focuses on discovering the unique qualities of Byung-Choen Park’s Jindo Drum Dance by examining its movements through Laban Movement Analysis. Along with this analysis, this study also explores the special concepts and philosophical meanings embodied in the movements of the dance. As a Certified Laban Movement Analyst, the author analyzed the movements based on the dance film shown at Jin-do on November 7, 2008.
The movement qualities of the Jindo Drum Dance are as follows. First, the dance employs both regular beats and irregular up-beats that cause disorder within order. Second, the limited torso movement while holding a drum enhances simultaneous and, consequently, harmonized arm and leg movements. Third, diverse arm and leg gestures draw curved and straight spatial designs by using peripheral and transverse spatial pathways. Fourth, in most performances, the dancer faces the front and right and left forward side directions based on the proscenium stage. Also, the diverse spatial directions of all body parts within a personal kinesphere create three-dimensional volumes with mixed diagonal lines within a cube. Fifth, the inner impulse of the movements demonstrates an Effort phrase, such as Action Drive, then Bound and Free Flow and Passion Drive, versus Remote or Mobile State. These Effort phrases reveal a unique Korean dance aesthetic, which consists of a harmonizing of Jeong Jung Dong-stability and mobility, as well as calm and active. Sixth, these five special qualities rely on a structure that includes principles of repetition. Repetitive movement qualities help audiences appreciate and evoke the unique Korean sentiment, Shin-myung. All of these movement qualities are well orchestrated in between two opposing poles, such as harmony and chaos, regular and irregular, soft and stiff, strong and weak, curved and straight, and feminine and masculine, which eventually imply the special Korean cultural concept of Jeong Jung Dong and Dong Jung Jeong, which is based on Yin-Yang philosophy.