본 연구는 영남 교방춤의 한 근원인 김수악의 생애와 예술관을 살펴보고,그의 춤 가운데 전승적 전통성을 지닌 진주교방굿거리춤과 진주검무,진주살풀이춤의 형성 및 예술화 과정을 고찰하였다. 연구방법으로는 진주 교방춤과 무형문화재에 관한 선행연구 및 기고문,언론기사와 국립예술자료원에 소장된 김수악의 증언을 참고하여 문헌연구를 중심으로 한 인문학적 방법을 채택하였다.
김수악은 예인이 춤에 담아내는 7가지 덕목을 마음,정신,공력, 인내,한,멋, 혼이라 지칭하였다. 이는 노자의 ‘무위자연’의 도를 내포하고 있으며 그의 예술에 그대로 반영되었다. 그의 예술관은 후학들의 지침이 되었으며 진주 교방춤이갖는 가치관이 되었다. 그의 대표적 춤인 진주검무와 진주교방굿거리춤,진주살풀이춤의 형성 및 예술적 형상화 과정을 고찰하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째,김수악이 진주 교방춤을 그대로 습득하여 보존한 것이 아니라 본인만의예술로 발전시켰다. 둘째,즉흥성이 강한 기방계열의 춤을 공연예술로 승화시키고 일부 문화재로 지정받을 정도로 격상시켰다. 셋째,그의 전승활동 또한 후학양성을 통해,혹은 학교 및 보존회를 통해 진주지역 뿐만 아니라 전국에서 춤 전문인을 배줄하였다.
이와 같이 그의 춤은 진주지역을 넘어 영남춤,더 나아가 한국 민속춤의 역사적 가치를 지니고 있으며 진주지역의 예술에 대한 그의 노력이 예술적 가치와 의의를 높였음을 알 수 있었다.
This research investigated the life and art view of Kim, su~ak, an origin of Yeongnam Gyobang dance, and considered formation and artistic activity process of Jinju gyobang gutgeori dance, Jinju geommu, and Jinju salpuri dance, which have folklore traditionally among his dances. As the research method, this research selected humanistic method mainly with literature research by referring to the advanced research, contribution, news article on Jinju gyobang dance and intangible cultural assets, and Kim, su-ak's testimony owned by National Art Archive.
Kim, su-ak named 7 virtues that the artist contained in dance i.e. heart, spirit, Buddhist merit, patience, resentment, charm, and soul. This contained Lao-tzu's principle of 'Muwijayeon', which was reflected on his art as it was. His art view became the guide to the future students, also, value view of Jinju Gyobang dance. Research results are as follows based on the formation and artistic embodiment process of his representative dances, i.e. Jinju geommu, Jinju gyobang gutgeori dance, and Jinju salpuri dance.
First, Kim, su-ak did not just accepted and preserved Jinju gyobang dance as it was, however he developed it as his own art. Second, he sublimated impromptu gibang dance into performance art, and enhanced some of them which were nominated as cultural assets. Third, he produced dance professionals in the whole country, as well as Jinju region, through transmission society or younger generation training, or school and preservation society.
This way, this research determined that his dance had historical value of Yeongnam dance beyond Jinju region, furthermore, Korean traditional dance, and his efforts for Jinju art raised artistic value and significance.