이 연구의 목적은 ADHD 성인과 아동을 대상으로 진행된 연구 분야에서 운동과 관련된 연구를 대상으로 체계적 문헌 고찰의 방법을 활용하여 연구동 향을 분석하고, 향후 후속 연구의 방향 제시를 위한 기초자료를 제공을 목적으로 진행되었다. 연구의 목적 달성을 위해 국내 학술검색 DB 학술정보(KISS), 한국교육학술정보원(RISS), 국회도서관, DBpia, KISS 4곳의 학술검색 데이터베이스를 활용하여, 주요 Keyword를 ‘ADHD’ & ‘운동’ & ‘exercise’의 조합으로 문헌을 검색하였다. 그 결과 RISS(319편), KISS(84편), DBpia(95편), 국회 전자도서관(127편)에서 총 625편의 문헌이 검색되어 추출되었다. 검색된 문헌 중 중복검색 된 499편을 배제한 126편에서 체계적 문헌 고찰 방법의 PRISMA지침을 따라 문헌을 검색하고 확인하여 최종 선정하는 과정을 거쳐 최종 74편의 문헌을 선정하였다. 최종 선정된 74편의 문헌을 분석한 결과로 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 2002년도부터 2022년까지 약 10년간의 연도 별 문헌 발행 편수 추이를 보면 2014년도에 13편(17.57%)으로 가장 연구물이 많이 발행되었다는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 총 74편의 문헌을 한국학술지 인용색인(Korea Citation Index)에서 분석하였으며, 그 결과 학술지 문헌은 총 40편(50.05%)으로 나타났다. 셋째, 총 74편의 문헌에서 연구 유형을 분석한 결과 양적 연구가 57편(77.03%), 질적 연구가 2편(2.70%), 혼합 연구가 15편(20.27%)으로 나타났다. 넷째, 총74편의 문헌에서 추출된 연구 대상자 총 2,108명 중 아동을 대상으로 한 연구는 60편(81.08%), 청소년을 대상으로 진행한 연구는 13편(17.57%), 성인을 대상으로 진행한 연구는 1편(1.35%)으로 나타났다. 다섯째, 총 74편의 문헌에서 추출된 운동의 유형은 총 39가지로 나타났으며, 운동 유형은 ADHD 아동과 청소년들에게 개입된 운동 종목 중 ‘승마’가 9편(11.69%)으로 가장 많이 적용된 종목으로 나타났다. 그리고 ‘심리 운동프로그램’, ‘태권도’가 적용된 연구가 각각 5편(6.49%), 높게 나타났다. 여섯째, ADHD와 운동과 관련해 최종 선별된 총 74편의 문헌들의 연구 주제를 파악하고자 연구 제목을 귀납적으로 내용을 분석한 결과 운동의 중재가 ADHD에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 영향을 분석 연구가 53편(71.62%), 운동의 중재가 ADHD 증상에 어떠한 효과가 나타나는가에 대한 효과검증 연구가 16편(26.62%), 운동의 중재가 ADHD 아동과 청소년에게 어떠한 변화를 가져오는지 변화를 분석한 연구가 3편(4.05%), 운동이 변인 간의 관계를 규명하려는 관계분석 연구가 1편(1.35%), ADHD 대상자를 대상으로 사례연구를 진행한 연구가 1편(1.35%)으로 나타났다.
The purpose of this study was to analyze research trends using the systematic literature review method for exercise-related studies in the research field of adults and children with ADHD and to provide basic data for future follow-up research directions. conducted for a purpose. To achieve the purpose of the study, the main keywords were "ADHD" & "exercise" by utilizing the academic search databases of four domestic scholarly search DBs: Academic Information (KISS), Korea Education and Research Information Service (RISS), National Assembly Library, DBpia, and KISS. & The literature was searched with the combination of "exercise". As a result, a total of 625 articles were searched and extracted from RISS (319 articles), KISS (84 articles), DBpia (95 articles), and National Assembly Electronic Library (127 articles). Of the 126 articles excluding 499 articles that were redundantly searched, 74 articles were finally selected through the process of searching, confirming, and finally selecting literature according to the PRISMA guidelines of the systematic literature review method. The conclusions drawn from the analysis of the final 74 selected articles are as follows. First, looking at the trend in the number of published literature by year for about 10 years from 2002 to 2022, it can be confirmed that the most research articles were published in 2014 with 13 articles (17.57%). Second, a total of 74 literatures were analyzed in the Korea Citation Index, and as a result, a total of 40 journal articles (50.05%) were found. Third, as a result of analyzing the types of studies in a total of 74 literature, 57 studies (77.03%) were quantitative studies, 2 studies (2.70%) were qualitative studies, and 15 studies (20.27%) were mixed studies. Fourth, out of a total of 2,108 research subjects extracted from a total of 74 literature, 60 studies (81.08%) were conducted with children, 13 studies (17.57%) were conducted with adolescents, and 13 studies (17.57%) were conducted with adults. There was 1 study (1.35%). Fifth, a total of 39 types of exercise were extracted from a total of 74 articles, and among the exercise types involved in ADHD children and adolescents, "horseback riding" was the most applied item with 9 cases (11.69%). appeared as In addition, 5 studies (6.49%) each applied ‘Psychological Exercise Program’ and ‘Taekwondo’, showing high results. Sixth, as a result of inductively analyzing the contents of the research titles in order to identify the research topics of a total of 74 articles related to ADHD and exercise finally selected, 53 studies analyzing the effect of exercise intervention on ADHD were analyzed (71.62%), 16 studies (26.62%) of studies verifying the effects of exercise interventions on ADHD symptoms, and studies analyzing the changes that exercise interventions bring to ADHD children and adolescents 3 studies (4.05%), 1 study (1.35%) of relational analysis to identify the relationship between variables of exercise, and 1 study (1.35%) conducted a case study targeting ADHD subjects.