본 연구는 간호학생의 학업적 자기효능감에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 연구대상자는 G시의 간호학생 164명 이었으며 연구기간은 2022년 5월 30일부터 6월 3일 까지였다. 자료는 SAS 9.3 프로그램으로 분석하였다. 연구결과로, 간호학생의 학업적 자기효능감은 간호학 전공 만족도(F=6.47, p =.000), 실습수업 만족도(F=5.50, p =<.001), 자율실습 참여도(F=3.00, p =.020), 자율실습일지 작성의 필요성(F=4.02, p =.004)에서 유의한 차이가 있었다. 학업적 자기효능감은 동료지지학습(r=.322, p <.001)과 그릿(r=.645, p <.001)과 양의 상관관계를 나타냈고 동료지지학습은 그릿(r=.354, p <.001)과 양의 상관관계를 나타냈다. 학업적 자기효능감에 영향을 미치는 요인은 그릿(β=.608, p =.000), 기본간호학실습 수업만족도(β=.180, p =.003) 순이었으며 설명력은 44.0%였다. 동료지지학습, 그릿, 학업적 자기효능감의 요인분석 결과 그릿이 높아질수록 학업적 자기효능감이 높아지는 것으로 나타났다(β=.795, p< .001). 따라서 간호학생의 학업적 자기효능감 향상을 위해 실습교육에서의 그릿을 높일 수 있는 교육프로그램을 개발하고 적용할 필요가 있다. 이에 기본간호학실습 교육시 동료지지학습은 협력관계를 구축하여 상호학습을 촉진하도록 하고 공동체 의식을 갖게 하므로 수업 참여도를 향상시킬 수 있는 교육적 방안이 구축되어야 할 것이다.
This study explored factors that influence academic self-efficacy among nursing students. The participants were 164 nursing students in G city. The study was conducted from May 30 to June 3, 2022. Data were analyzed using SAS 9.3. Nursing student academic self-efficacy differed significantly from satisfaction with their nursing major (F=6.47, p =.000), satisfaction with their practicum classes (F=5.50, p =<.001), and participation in self-practice (F=3.00, p =.020), and there was a significant difference in the need to write a self-practice diary(F=4.02, p =.004). Academic self-efficacy was positively correlated with peer-supported learning (r=.322, p <.001) and grit (r=.645, p <.001), and peer-supported learning was positively correlated with grit (r=.354, p <.001). Factors influencing academic self-efficacy were grit (β=.608, p =.000) and satisfaction with the fundamental nursing lab class (β=.180, p =.003), which in combination had an explanatory power of 44.0%. Factor analysis of peer-supported learning, grit, and academic self-efficacy showed that a higher level of grit was associated with greater academic self-efficacy (β=.795, p <.001). The study shows educational programs should be developed that enhance grit in practical education and improve nursing student academic self-efficacy. Furthermore, promoting cooperative relationships through peer-supported learning might enhance class participation.